Privata skoljättar dödar mångfald
För drygt 25 år sedan genomfördes en revolution i Sverige. Den offentliga sektorn - skolan, vården, omsorgen, sådana saker - ansågs stel och ineffektiv. Med hjälp av konkurrens och privatisering skulle den svenska välfärden bli både billigare och effektivare. Den svenska medborgaren skulle äntligen erbjudas valfrihet och små kooperativt drivna vårdcentraler och friskolor skulle erbjuda den värme och närhet som den tungfotade välfärdsstaten inte klarade.
Jättarna växer
Men med avregleringen och privatiseringarna offrades något annat: likvärdigheten. Vården, liksom god hälsa, fördelas i högre grad efter socioekonomisk bakgrund i stället för behov. Äldreomsorgen har blivit en marknad för lycksökare och riskkapitalister.
Kanske är exemplet med skolan ändå det mest extrema. Under de decennier som Sverige haft världens mest generösa regler för vinstdrivande skolor har inget annat land valt att kopiera systemet med helt skattefinansierade friskolor där ägarna får göra vinst.
I går presenterade LO en ny rapport som visar hur löftena om mångfald bland skolorna fullständigt grusats. För vid sidan av de kommunala skolorna så domineras ”skolmarknaden” nu av fem koncerner - Academedia, Internationella engelska skolan, Kunskapsskolan, Thoréngruppen och Vindora. Det är stora privata företag som opererar som stora privata företag gör: de vill dominera sin marknad. Småskolorna försvinner, jättarna växer.
I fjol gjorde skolgiganterna ett sammanlagt rörelseresultat på närmare en miljard och var tionde krona skattebetalarna gav till dem gick till annat än utbildning. Det låter sig göras när skoljättarna håller nere de kostnader man har per elev.
Om man inte har skolbibliotek, gymnastiksal, speciallärare och i stället har fler barn per lärare så går det att göra en fin vinst.
Eleverna inte först
Enligt beräkningar från LO skulle Academediakoncernen behöva anställa 900 nya lärare om de tvangs ha samma lärartäthet som kommunala skolor. Det skulle betyda en årlig kostnad på 450 miljoner och det är pengar Academedia hellre använder för att belöna sina ägare eller köpa upp andra skolor.
Så växer ett nytt tungfotat skololigopol fram, där eleverna sällan kommer i första hand. För samtidigt som friskolejättarna växer rasar skolresultaten, skolsegregationen har ökat och betygsinflation råder.
Att inget annat land vill kopiera den svenska friskolemodellen är inte så konstigt. Omvärlden förstår att privat vinstjakt inte kan förenas med en framgångsrik och likvärdig skola.