Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Farligare järnväg när allt förfaller

Stefan Löfvens tågdröm blev inte verklighet.

Under natten mot onsdagen blev två banarbetare påkörda av ett SJ-tåg utanför Markaryd. I skrivande stund vårdas en man för sina skador på Skånes universitetssjukhus i Lund. Den andre mannen finns på lasarettet i Ljungby för observation.

– Någonting i kommunikationen har varit tokigt, inte i tåget, utan med arbetarna på plats, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till P4 Kronoberg. Är det farligare att jobba vid järnvägen i dag än för 10–15 år sedan? Banarbetare vittnar om fler olyckor och tillbud, och under åren 2008–2012 rapporterades 354 tillbud och mindre olyckor på svenska järnvägar till Haverikommissionen.

Hackats upp i småbitar

Men enligt Haverikommissionen finns det så stora brister i insamlingen av uppgifterna att det inte går att dra några slutsatser om det faktiskt blir värre. Däremot har myndigheten varnat för att olyckorna på järnvägarna kan bli fler eftersom säkerheten är satt ur spel för dem som arbetar med spåren. Och det beror på att svensk järnväg hackats upp i småbitar av olika bolag som har svårt att prata med varandra, enligt Haverikommissionen. Banunderhållet, trafiken i spåren, städningen, verkstäderna, stationer och vagnhallar – ja, allt är uppdelat på olika företag. Sedan underhållet konkurrensutsattes för sex år sedan har facket Seko flaggat för försämringar i arbetsmiljön.

Drömmen blev inte sann

Inför valet lovade Socialdemokraterna att förstatliga underhållet av järnvägen. ”Det låter som en dröm, men kan bli verklighet” slog Stefan Löfven fast i en reklamkampanj. Snart skulle tågen gå i tid, rälsen hålla och banarbetarna arbeta säkert.

Drömmen blev inte verklighet. Statliga Trafikverket skulle inte klara uppdraget, enligt regeringens järnvägsutredare Gunnar Alexandersson. Inget fungerar, inget kan fungera.  Så får förfallet som är svensk järnväg fortsätta.

Följ ämnen i artikeln