Ojämlikheten i skolan skenar
Elever med fel klass är körda i skolan
Under tisdagen släpptes resultaten av den internationella Timss-mätningen. Ett rapportsläpp som liksom de regelbundna Pisa-undersökningarna brukar antända en eldig debatt i Skolsverige.
Med rätta, för mätningarna synliggör viktiga saker.
600 000 elever i 64 länder deltar i Timss-undersökningen där kunskaper i naturvetenskap och matematik mäts.
Rapporten visar att svenska elever presterar ungefär lika bra 2019 som 2015, vilket är positivt. Men den viktigaste slutsatsen av mätningen är ändå hur den svenska skolan blir allt mer ojämlik.
Det går allt bättre för vissa elever och allt sämre för andra. Men det är inte slumpen som avgör.
Studien visar att socioekonomisk bakgrund allt mer styr elevernas prestationer. Redan i årskurs fyra skiljer hela 53 poäng i mätningen mellan fjärdeklassare med högre grad av hemresurser, som Skolverket kallar det, jämfört med eleverna med lägre hemresurser.
Inte förvånande ökar sedan klyftorna ju äldre barnen blir. I årskurs åtta skiljer hela 66 poäng beroende på hemresurser, en ökning med 12 poäng jämfört med den senaste mätningen. Och noteras bör att vi är sämst i Norden.
Skolan kompenserar alltså allt sämre för elevernas klassbakgrund, vilket är djupt allvarligt.
Och trots att Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson poängterar att mer måste göras för att lyfta de elever som halkar efter, är det uppenbart hur fel vi är ute.
Att den svenska skolan inte är byggd utifrån principen om alla elever rätt till en likvärdig utbildning, utifrån elevernas förutsättningar.
Klasstorlekar skenar, elevhälsa och resurser snålas in och allt färre barn får det stöd de behöver för att klara undervisningen. Är det då konstigt att en fjärdedel av svenska elever inte går ut grundskolan med fullständiga betyg?
Timms visar att vi måste satsa på skolan – på riktigt.