Annie Lööf vill flyga och fara
Sveriges liberala borgerlighet har under de senaste veckorna diskuterat huruvida det är hållbart att vi svenskar fortsätter att flyga så mycket.
I veckan nådde frågan så Centerpartiets Annie Lööf i en intervju med Svenska Dagbladet. Hon tycker att vi ska fortsätta flyga. Det är roligt med debatt, men några pekpinnar tänker hon inte komma med. Hon är ju liberal, gudbevars! Flygskatten ska bort, och om vi tankar flygplanen med biobränsle så är det lugnt.
Flyget släpper ut mer än bilar
I dag inleds C:s kommundagar, som av en händelse på ett hotell på Arlanda flygplats. C-politiker från hela landet ska gå på seminarier om primärvården, företagsklimat och grön tillväxt. Annie Lööf ska tala och dessutom ska forskaren Emma Frans berätta för politikerna hur man skiljer trams och bluffar från fakta.
Om det är Lööfs flyghyllning de ska närstudera förtäljer inte programmet, men den är i alla händelser fullastad med trams.
Varmare och surare hav, minskade skördar, djurarter som dör ut, extremt väder, torka, höjda havsnivåer. Ja, vi vet ju allt det där.
Om vi i Sverige ska bidra till att hindra temperaturen på jorden från att stiga mer än 2 grader måste våra utsläpp minska från dagens 11 ton till under två ton per person och år. En resa tur och retur till New York genererar ungefär 2,5 ton utsläpp av växthusgaser per person. Flyget står för en enorm del av vår individuella klimatpåverkan.
Samtidigt flyger vi som aldrig förr. Inrikesresorna ökade totalt med två procent i fjol, och utrikesresandet med åtta. På Arlanda har antalet flygresor ökat 90 månader i rad. Vårt internationella flygande svarar nu för lika stora utsläpp som all bilkörning i Sverige. Stockholmarnas flygresor har i dag större klimatpåverkan än all biltrafik inom kommunen.
Att flyga jättesnabbt i 70-tonsmaskiner på 10 000 meters höjd kommer alltid kräva enorm energi. Det är ingen åsikt. Det är fysik.
Ökad konkurrens om odlingar
Beräkningar från KTH visar att klimatpåverkan inte kommer minska ens om vi ersätter allt fossilt bränsle med biobränsle. Om flygandet fortsätter öka som i dag kommer det göra lika stora skador på klimatet år 2030 som nu, på grund av så kallade höghöjdseffekter.
I veckan genomfördes den första flygningen mellan Australien och USA med ett plan som var tankat med biobränsle gjort på senapsfrön. För att genomföra resan krävdes över 60 hektar jordbruksmark - det är som 120 fotbollsplaner.
Mer biobränsle i fordon kan innebära ökad konkurrens om odlingsyta i utvecklingsländer. Särskilt om vi inte lägger om vårt flygande.
Och vill vi inte fortsätta medverka till en klimatkatastrof är det precis det vi måste göra. Vad Annie Lööf än tror.
LEDARE: Det ska kosta att flygaFölj Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.