Så fungerar nya flygskatten
Uppdaterad 2018-05-24 | Publicerad 2018-03-29
Den 1 april börjar den nya flygskatten att gälla.
För långresor stiger kostnaden med 400 kronor per biljett.
Svenska folket flyger för mycket, och för långt. Därför har regeringen beslutat införa en skatt på flygresor från Sverige. Syftet är att minska flygets inverkan på klimat och miljö.
Hur fungerar skatten?
Skatten tas ut vid start från svensk flygplats. Den är avståndsbaserad och har tre nivåer:
- För resor inom Sverige och Europa ligger skatten på 60 kronor per passagerare.
- Resor till länder utanför EU som är kortare än 600 mil beskattas med 250 kronor.
- För ännu längre resor ligger skatten på 400 kronor.
För resor till länder som Thailand och Mexiko ligger skatten på 400 kronor per passagerare. Till exempelvis USA och Kanada ligger den däremot på 250 kronor.
Vad kommer det att kosta?
Skatten gäller för alla passagerare över 2 år, men det är flygbolagen som betalar skatten. Hur biljettpriserna kommer att påverkas är svårt att säga, men flera har sagt att de kommer att höjas till följd av skatten.
Vilka undantag gäller?
- Om flygavgången blir inställd på grund av tekniska störning, väderförhållanden eller andra oförutsedda händelser behöver inte skatten betalas.
- Skatten gäller inte för passagerare som ankommer till en flygplats i Sverige och fortsätter resan med samma plan.
- Skatten gäller inte heller om passagerare som ankommer Sverige och fortsätter sin resa med ett annat plan inom 24 timmar.
Hur kan jag påverka skatten?
Det finns sätt att minska sin reskostnaden till följd av flygskatten. Det mest uppenbara är givetvis att flyga till mer närliggande destinationer. Det kan också under vissa omständigheter löna sig att mellanlanda i Europa, om du ska resa långt. Eftersom Danmark ännu inte har flygskatt kan det också bli billigare att flyga från Kastrup istället för en svensk flygplats.
Moskva – 15 miljoner skäl att vara