Annie Lööf fegar om flygskatten
I en intervju från 2016 med tidningen Café sammanfattar tv-stjärnan Fredrik Wikingsson, 44, sin klassresa: ”Jag var inte utomlands förrän jag var 15 – men mina barn hade silverkort med Euro Bonus när de var två.”
Fredrik Wikingsson lever förvisso rätt långt ifrån ett Svensson-liv i dag, men överlag flyger svenskar allt mer. Sedan 1990 har klimatpåverkan från svenskarnas internationella flygresande ökat med 77 procent.
Varmaste åren
Samtidigt har 16 av de senaste 17 åren varit de varmaste sedan slutet av 1800-talet. Det står utan tvivel att människan bidrar till klimatförändringarna.
Om vi inte lyckas hålla den globala temperaturökningen under två grader kan det få allvarliga konsekvenser i form av flyktingströmmar, vattenbrist, matbrist, sjukdomar och social oro.
För att undvika katastrofen måste våra klimatpåverkande utsläpp minska.
Den rödgröna regeringens förslag om en flygskatt är ett steg i rätt riktning. Men när det presenterades i somras flög alliansen med Centerpartiet i spetsen i taket.
Centern vill vara Alliansens gröna och moderna röst. Men i dagsläget är de varken särskilt gröna eller ens moderna.
De slutar att flyga
Sällan har de gått i sådan otakt med sina väljare som i frågan om flygskatten.
Annie Lööf och hennes borgerliga kollegor hotade i somras att fälla infrastrukturministern Tomas Eneroth om inte regeringen drog tillbaka sitt förslag på en flygskatt.
Sedan dess har flygdebatten fått ny luft under vingarna.
Under början av året har flera profilerade debattörer deklarerat att de slutat flyga helt.
Debatten verkar ha påverkat synen på flygresor.
I en väljarundersökning som DN/Ipsos publicerade på måndagen svarar en majoritet – 53 procent – att de är för en klimatskatt på flygresor. Särskilt centerväljare har bytt fot i frågan och är nu för en flygskatt.
Folk ursäktar sig
Den medelklass som tidigare har stoltserat med bilder från exotiska platser i sina sociala medier gör det numer ofta i ett lite ursäktande tonläge. Skam är en politisk kraft som inte ska underskattas. Om det blir mer tabu att slänga ätbar mat, köra SUV:ar, äta kött eller flyga skärper de flesta av oss till sig.
Men det räcker inte med att flygvägra, panta burkar och sopsortera på egen hand.
Det krävs större mod hos politikerna i det som är vår tids stora ödesfråga
På söndag den 1 april träder den nya flygskatten i kraft. Efter oppositionens ultimatum har regeringen sänkt klimatavgifterna för en inrikesresa från 80 till 60 kronor och på en resa inom Europa från 280 till 250 kronor.
Oppositionen kanske ser det som en seger. Men vinden har vänt i flygskattsdebatten.
Vårt enda jordklot har inte råd med hopplösa tillbakablickare och fega politiker.