Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Tågbolagens översitteri får järnvägen att stanna

Arbetsgivarna vägrar prata tågförarnas krav

Nästa fredag kan tågen stanna om inte Tågföretagen tar ansvar

Att arbetsgivarna Tågföretagen vägrar prata om scheman och arbetstider riskerar inte bara att leda till strejk. Det hotar den svenska järnvägens framtid.

Bristen på tågförare gör redan att avgångar ställs in. Företagens brist på planering och arbetsgivarorganisationens översittarfasoner kommer att jaga bort erfaren personal.

Det drabbar oss alla.

Giftig cocktail

Inför årets avtalsrörelsen är det många som förutspådde problem. Inflation, fallande reallöner och hotande lågkonjunktur såg ut som en giftig cocktail.

Fram till i tisdags såg vi ut att få fel.

Det är klart att det inte skulle kunna fortsätta. I tisdags varslade alltså Seko om konflikt för sina anställda inom spårtrafiken. Från och med nästa fredag kommer alla medlemmar att vägra arbeta övertid. Samtidigt inleds en strejk, bland annat för lokförare i Malmö.

Trappas upp

Tecknas inget avtal trappas sedan konflikten upp.

Problemet är att arbetsgivarna i Almega Tågföretagen vägrat prata om fackets krav. Istället anklagar man Seko för att underblåsa protesterna i Stockholms lokaltrafik.

Kraven handlar inte i första hand om lönen, utan om arbetsvillkor. Lokförare och andra är trötta på sena besked om arbetstider och ständigt förändrade scheman. Man vill veta när man ska jobba.

Pierre Sandberg från Almega Tågföretagen kallar det ett frontalangrepp på arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet.

– Det är helt barockt, säger han i Tidningen Näringsliv.

Enligt Seko har två av tre järnvägsanställda svårt att få ihop jobbet med familj och fritid. Med livet, helt enkelt. Samtidigt är tågförare som sagt ett bristyrke. Det vet till och med Johan Pehrson vid det här laget.

Passagerarnas intresse

Det måste ligga i företagens intresse att den personal som kan jobbet vill stanna. Tvingar arbetsvillkoren personal att sluta blir jobbet dessutom ännu tyngre för de som är kvar.

– Oacceptabelt, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia.

I samma ögonblick som Seko varslade startade det statliga Medlingsinstitutets arbete. Medlarna kommer att ha en dryg vecka på sig att hitta en lösning. Det brukar faktiskt gå bra. Varken fack eller arbetsgivare vill ju ha en konflikt.

Resultatet av förhandlingarna kommer att hänga på en sak. Om medlarna kan övertyga arbetsgivarna att ta kraven på vettiga arbetsförhållanden på allvar.

Gör man inte det får Sverige ställa in sig på en järnvägskonflikt nästa vecka.

Följ ämnen i artikeln