Normals Tiktok-reklam borde inte vara laglig
Hetsar barn att bränna pengar
Butikerna med turkosa skyltar och en tjurig tecknad gubbe som maskot har intagit svenska städer. Hos lågpriskedjan Normal säljs allt från hudvård till schampo, smink och godis.
Många av kunderna är barn och tonåringar. Därför är det också logiskt att Normal marknadsför sig på sociala medier, framför allt på Tiktok där de har 184 000 följare.
Skapat Normal-kult
Företaget har närmast skapat en kult omkring sig – tonåringar visar upp vad de köpt i butiken och recenserar de senaste produkterna. Återkommande är uppmaningen ”springa” till Normal innan varorna tar slut.
Det kanske verkar oskyldigt, men reklamen kan faktiskt vara olaglig.
Det finns hårda regler kring reklam riktad mot barn och unga. Det är helt förbjudet att rikta direkta köpuppmaningar till personer under 18 år. Företag får inte heller uppmana barn att övertala sina föräldrar att köpa saker åt dem.
Aftonbladet har granskat Normals marknadsföring i sociala medier och pratat med experter.
– Nu sitter inte jag i någon patent- och marknadsdomstol eller på Konsumentverket och gör de bedömningarna, men det här tycker jag är ett rejält övertramp, säger konsumentexperten Maria Wiezell.
Oklara regler
Gränserna för marknadsföring mot barn har luckrats upp i sociala medier. Enligt Konsumetverket får inte barnprogram ha avbrott för reklam – men på till exempel Tiktok är reglerna mer oklara.
En del märken och butiker är mer populära bland barn och unga, till exempel skönhetssajten Lyko eller Bianca Ingrossos ”Caia Cosmetics”.
Caia har fått kritik för sin marknadsföring tidigare – företaget har anmälts till Reklamombudsmannen för både sexistisk reklam och marknadsföring riktad till barn. De har också släppt kritiserade produkter, till exempel läppglans i samarbete med Mentos, som upplevs vara riktade till minderåriga.
Inte friskt
Det är orimligt från första början att barn och unga ska ägna sig åt avancerad hudvård. En fjortonåring ska inte lägga hela månadspengen på smink och krämer. Det blir ännu värre när företagen hetsar följare att ”springa” till butiker för att hinna köpa de senaste produkterna.
Aftonbladet har uppmärksammat en kommentar på Normals Tiktok-konto där en följare, att döma av profilen ett barn, skriver att hen har spenderat 5000 kronor i butiken och nu är pank. Företaget svarar med ett hjärta.
Det är faktiskt inte friskt.