Tåget kan ge Nooshi Dadgostar en skjuts
Magdalena Andersson borde snegla vänsterut
Sovvagnarna ska bli smalare. Det minskade benutrymmet byts mot utökad trafik, möjlighet att ta med bil och cykel på tåget – och direktlinje till Paris, med anslutning till Milano.
Skandinaviskt samarbete
Det drömmer i alla fall Vänsterpartiet om. I helgen berättade partiets toppkandidat i EU-valet Jonas Sjöstedt att man vill bilda ett skandinaviskt nattågsbolag. Med sig har man de danska och norska systerpartierna Enhetslistan och Socialistisk venstre. Målet är direktlinjer mellan Nordens storstäder, och på längre sikt ut på kontinenten, där de svenska vagnarna i dagsläget är för breda.
Raka motsatsen till de bromsklossar som Tidöregeringens gång på gång lägger ut för tågen, alltså.
Det är Österrikes statliga järnvägsbolag som står för inspirationen. Sedan ett knappt årtionde susar deras Nightjet-tåg fram genom den europeiska natten med 95-procentig punktlighet. Att läsa en sådan siffra efter de senaste årens tågkaos är som att andas in frisk alpluft.
Fungerar bra
Sjöstedts vision är mer realistisk än vad den kan låta för svenska öron. I våra grannländer går nämligen vänstern som på räls. I Norge har de länge varit hack i häl på Arbetarpartiet, med omkring 15 procent. En ny dansk undersökning ger de två vänsterpartierna över 25 procent av rösterna – mer än socialdemokraterna, som nu måste förhålla sig till dem på ett nytt sätt. Inte undra på att deras förslag blir mer ambitiösa.
Frågan kan ge vänstern och Nooshi Dadgostar en riktig skjuts i opinionen. Det är hög tid att även S hoppar på tåget. Med en utbyggd spårtrafik blir det möjligt för alla att slappa i den sydeuropeiska solen med gott samvete. Det finns goda chanser att även den som täcker sig med solkräm från topp till tå kommer hem röd.