Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Medierna avgör om EU syns i valrörelsen

Jag har nyss vandrat i fjällen och vet att en kompass är bra att ha. Fast bara om den fungerar. Vilken båtägare, orienterare eller jägare skulle lita på en kompass med bara tre väderstreck?

Det är inte så lätt att hitta rätt i valdebatten heller. Vi i medierna försöker hjälpa till med tester som ska visa vilket parti som ligger närmast väljarnas åsikter.

Tyvärr saknas minst en tredjedel av den politiska kartan - alla de frågor som avgörs i EU.

Fråga vilken kommunpolitiker eller riksdagsledamot som helst så kan de berätta om hur EU-lagarna påverkar arbetet, det må gälla miljö, offentlig upphandling eller säkerhet på lekplatser.

Den som går in på internetsajter som

euobserver.­com eller svenska ­europa­portalen.­se ser hur många viktiga frågor som förhandlas varje dag i Bryssel. Få av dem toppar de stora mediernas nyhetsrapportering, trots att dragkampen mellan olika intressen skulle bli spännande berättelser.

Svenska Dagbladet erbjuder en ”Valkompass” där jag kan säga ja eller nej till 25 påståenden. Ett enda handlar om Europa: ”Sverige ska inom EU helhjärtat verka för europeiskt samarbete”. Vad säger det om den praktiska politiken de närmaste fyra åren?

Samma sak med frågorna hos Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Aftonbladet och Sydsvenskan (Expressens test får jag inte att fungera). I september lanserar Sveriges Television programmet ”Testa ditt val”. Det ska bli spännande att se vilken plats EU får där.

Jag vet inte hur många som låter sig styras av webbenkäter, men deras innehåll säger något viktigt om medierna i stort.

Det ligger ett stort svart täcke över europapolitiken, vilket medieforskare som Göran Palm visat med all tydlighet.

Ja, det finns undantag, som när SVT släppte fram en tittarfråga om det kommande svenska ordförandeskapet i debatten mellan Persson och Reinfeldt. Helhetsbilden är ändå att väljarna inte får svar om en avgörande del av politiken.

Det är en sak att de stora partierna vill hålla EU utanför valrörelsen. Men varför ska medierna spela med?

Här i all ödmjukhet några tips på frågor till dem som nu förbereder debatter och utfrågningar av partiledarna:

?Finns det något du vill ändra i förslaget till ny grundlag för EU?

?Hur ska Europa förena rättssäkerhet och terrorbekämpning?

?År 2008 leder Sverige en av EU:s stridsgrupper. Vilka gränser finns det för vårt deltagande, kan en svensk trupp delta i vilka insatser som helst?

?Vilka slutsatser drar ditt parti av att fler länder runt Östersjön inför euron?

?Ska svenska kollektivavtal gälla för utländska arbetare i Sverige?

?Nationell konsumentpolitik ersätts snart med gemensamma EU-lagar. Vilka rättigheter ska konsumenterna ha på den inre marknaden?

?Hur ska EU:s framtida klimatpolitik se ut?

?Ska länderna på Balkan bli medlemmar och hur ska det gå till i så fall?

Allt detta – och mycket mer – är avgörande frågor under nästa mandatperiod där skillnaderna mellan partierna är stora. Både spännande och viktigt inför valet.

Inte kan det väl vara så att vi journalister låter bli att fråga av rädsla för att visa oss okunniga?

Följ ämnen i artikeln