Tiden för billig bensin är över
Helgens attacker är ännu ett skäl att ställa om
I helgen lyckades någon med hjälp av drönare slå ut fem procent av världens oljeproduktion. Två av det saudiarabiska oljebolaget Aramcos anläggningar förstördes.
Huthirebellerna i Jemen säger att attacken var deras verk, ett svar på Saudiarabiens bombningar i det krigshärjade landet. Administrationen i Washington hävdar med stöd av satellitbilder - har vi hört det förut - att attacken bara kan ha genomförts av Iran.
Oavsett vad som är sant har effekterna blivit omedelbara och dramatiska. Börser runt om i världen rasade i går, världsmarknadspriset på olja rusade och svenska bensinbolag började omedelbart skylta om vid sina pumpar.
Ett krig vore förödande
Och allt detta som ett resultat av en enskild attack med drönare. De ekonomiska effekterna av något slags fullskaligt krig mellan till exempel Iran och Saudiarabien skulle naturligtvis bli långt mer dramatiska.
Då har vi ändå inte talat om det mänskliga elände en konflikt skulle leda till.
Händelserna kring Persiska viken ställer också det svenska bråket om bensinpriset i en annan dager. I den budget som Magdalena Andersson lägger fram i morgon höjs skatten på bensin med 15 öre litern. Det är en följd av den automatiska uppräkning som ska bidra till en ordnad omställning till ett hållbart transportsystem.
Bilister ser rött
Det har fått många som är beroende av bilen att se rött och bland annat Moderaterna att försöka plocka partipolitiska poänger. Samtidigt visar helgens händelser att vi måste ställa in oss på att priset på bensin och diesel kan påverkas av helt andra faktorer, som politisk osäkerhet.
Ännu viktigare är att transportsystemet faktiskt måste ställas om. Hotet mot klimatet ger oss inget alternativ.
Skattehöjningar på drivmedel kommer att påverka vardagen. Men lösningen kan inte vara att stoppa huvudet i sanden och ropa på skattesänkningar. Det vi behöver göra är att snabba på den omställning vi är tvingade att genomföra.