Livet på landet kan bli mer rättvist beskattat
Kilometerskatt är inte en dum idé
Landsbygdsrabatt på bilåkande, kan det rädda klimatet, bibehålla statens skatteintäkter och sammanhållningen i Sverige?
Kanske.
Det anser i alla fall Svenska miljöinstitutet som i en rapport föreslår differentierade vägskatter där den som kör runt på svensk landsbygd betalar mindre och den som kör runt i städerna betalar mer i skatt.
Mycket mer till och med.
Rättvisare skatt
Tanken med skatteväxlingen från bensin och diesel till vägar är god. Särskilt eftersom det i rapporten konstateras att skatten på drivmedel skapar orättvisor mellan stad och land ifråga om kostnadsfördelningen för bland annat olyckor, slitage och luftföroreningar.
Idag betalar den som kör bil på landet en större andel av kostnaderna för biltrafiken än den som kör bil i stan. Skadorna biltrafiken på landet orsakar är helt enkelt mindre än vad man betalar i skatt. Dessutom har den som bor i stan ofta tillgång till rimliga alternativa till bilen, vilket den som bor i svensk glesbygd kan sakna helt.
Men vi behöver minska bilåkandet
Utsläppen från biltrafiken minskade enligt Naturvårdsverket med 21 procent mellan 1990 och 2018. Samtidigt har genomsnittsförbrukningen för nya bilar ökat de senaste åren.
Våra utsläpp måste minska ytterligare. Och att döma av rapporten är det något som skulle kunna åstadkommas genom skatteväxlingen som föreslås eftersom det inte bara är var man kör utan även vad man kör som påverkar skatten.
Även om det är långt kvar till en eventuell skatteväxling, som beräknas ta mellan sju och 12 år, är det här ett viktigt samtal att ta redan nu.
Har de senaste åren visat oss något så är det att den livsnödvändig grön omställning kommer bli mycket svårare att genomföra utan rättvisa och jämlikhet.