Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Direktörer - skicka ett tack till Magdalena Andersson

Finansministern gav industrin en flygande start

Lastbilsillverkaren Volvos rapport för det tredje kvartalet tog börsexperterna på sängen. Vinsten landade på över sju och en halv miljard, nästan två miljarder bättre än analytikerna har gissat.

– Ett fantastiskt bra jobb har gjorts av hela organisationen, sa Volvochefen Martin Lundstedt.

Det har han rätt i, men det är knappast den enda slutsatsen vi ska dra.
Att Volvo trots pandemin går bättre än väntat beror på att ekonomin trots allt är på väg att återhämta sig - i alla fall just nu. Transporterna kommer i gång och företagets kunder beställer lastbilar.

Snabba insatser

Kanske ser vi att regeringarna i många länder lärt sig något efter krisen 2008 och 2009. Då fick det finansiella systemet kollapsa och företag tvingades ställa in investeringar, till exempel lastbilsköp. Nu har insatserna kommit i bättre tid.

Om inte den ökade smittspridningen sätter stopp kan det betyda en snabb återhämtning. Det ska vi alla vara tacksamma för, men kanske särskilt aktieägarna i Volvo och andra svenska industriföretag. Det finns nämligen en avgörande skillnad mot 2008.

Då fanns inget fungerande permitteringssystem, eller korttidsarbete. I alla fall inte i Sverige. Företag tvingades skicka hem personal när ekonomin tvärstannade.

Sverige tappade mark

När orderna så småningom började komma in måste allt byggas upp igen. Svensk industri tappade mark till konkurrenter i länder - till exempel Tyskland - där företagen kunnat permittera med statligt stöd.

Facket och kanske framför allt IF Metall vädjade förgäves hos Anders Borg. Till sist fick man lösa det själva, med ett krisavtal.

Ärligt talat såg det inte mycket bättre ut i början av mars. Då fanns en utredning men inga beslut och inga pengar. Magdalena Andersson talade om att kanske ha ett permitteringssystem på plats till hösten. Med en normal politisk handläggning hade det varit kvickt.

Politiskt storverk

Nu gick det mycket fortare. Redan den 16 mars fanns ett stöd på plats. Riksdagen lämnade sitt godkännande i efterhand. Det var ett politiskt storverk.

Korttidspermitteringarna har räddat tiotusentals, kanske hundratusentals jobb. Men det har dessutom gjort att svensk industri står mycket bättre rustad för den återhämtning som förhoppningsvis kommer.

Martin Lundstedt och Volvos aktieägare borde skicka en tacksamhetens tanke till Magdalena Andersson. Och till skattebetalarna.