Höga bensinpriser – då måste tågen gå
Maria Chölers hemresa mellan Stockholm och Uppsala tog tio timmar i stället för en. Hon var en av tusentals tågresenärer som drabbades när en nedriven kontaktledning orsakade ett utdraget tågstopp norr om Stockholm på onsdagen.
– Jag känner mig så gnällig när jag säger det, men har man en tid att passa så är det lika bra att ta tåget dagen innan för att vara säker, säger Maria Chöler till SVT.
Svenskar har som regel haft en god relation till tågen. De har gått i tid och varit pålitliga. Det känns som en svunnen tid.
Riskkalkyl nödvändig
I dag är det snarare så att människor vill ta tåget men inte vågar för risken att hamna i samma situation som Maria. För äldre, sjuka och småbarnsföräldrar är en riskkalkyl nästan nödvändig: Kommer man klara att tåget blir stillastående ett par timmar?
Alternativet blir att ta flyget eller den ofta bensinslukande bilen. Då vet man åtminstone att man sannolikt kommer fram i tid, och i många fall är det också billigare.
Det är sjukt, på ren svenska. Sjukt är också klimatet och namnet på den artikelserie som Aftonbladet har publicerat i veckan. Det är skrämmande och dyster läsning som pekat mot att utvecklingen är på väg åt fel håll. Koldioxidutsläppen ökade förra året efter att ha stått still i tre år. Världens energianvändning har stigit och även om andelen förnyelsebar energi har ökat utgör fossila bränslen hela 70 procent.
Bilsemestern blir dyr i år
I onsdags kom också rapporter om att bensinpriserna kommer att vara rekorddyra i sommar och ligga runt 16 kronor litern. Semestern ser därför ut att bli dyrare än väntat för många bilresenärer.
När man ska hälsa på släkt och vänner eller besöka nya platser funderar många av oss kring kostnaden för både ens ekonomi och klimatet.
Men i grund och botten är resandet en frihetsfråga.
Visst är det är bra om fler ställer bilen i sommar. Men då måste faktiskt tågen fungera som de ska.