Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Googla ”solidaritet” – hitta till Stureplan

Att jag känner mig paranoid innebär inte att jag inte är förföljd, för det är jag. Du med. Vi är målgrupper. Vi är målgrupper som får det vi har bett om.

Redan, och mycket värre kommer det att bli, ser jag ett internet som är skräddarsytt för just mig. Facebook och Google har koll på varenda hemsida jag besöker, varje klick jag gör. Så de viktar mitt internet mot just de ämnena.

Syftet är att öka mitt värde för företag som kan rikta sin reklam till mig. Resultatet blir att jag får en annan världsbild än min granne. Och den polariseringen blir allt större eftersom klickandet blir självförverkligande. I ett skräckscenario kommer jag bara se nyheter om, säg, alla som mår dåligt i Alliansens Sverige, medan min granne bara serveras historier om alla som mår bra.

Jag och min granne kommer att ha svårt att mötas, vi ser inte den andres värld.

På samma sätt tänker vi sällan på de ord som saknas i samhälls­debatten. Vi noterar lättare de ord som dyker upp. Som när Stefan Löfven lanserade en

”affärsplan” för Sverige. Ordet var givetvis noga valt för att attrahera tjänstemannasektorn.

Moderaternas affärsmässigt uttänkta Schlingmann-ord för att sälja en gammal politik med nya ord är ökända, men alla jobbar så. Snart lever vi i kommunikationsbyråernas diktatur.

Textanalysföretaget Gavagai har gjort en fascinerande kartläggning av vad riksdagens leda­möter sagt de senaste 15 åren.

Till exempel använder Moderaterna höger­ordet ”näringsliv” allt mer sällan medan Centerpartiet och Socialdemokraterna använder det allt oftare, rapporterade Svenska Dagbladet den 19 januari.

”Privatisera” är ett annat ord som M tydligt rört sig bort från. Samtidigt har det ökat kraftigt hos Vänsterpartiet – med negativ klang.

Så används ord för att sälja olika agendor.

Ett av de finaste orden jag vet, ”fördelning”, har S fjärmat sig från alltmer de senaste 15 åren, visar Gavagais analys av 80 miljoner ord. Även orden ”klass” och ”solidaritet” har svalnat. Däremot säger politiker allt oftare ”du” än ”ni” till oss väljare. Mysigt.

Så manipuleras vi av våra folkvalda.

Samtidigt vore det orättvist att enbart skylla på att politiker inte vågar kliva upp och själv sätta agendan, att leda oss i stället för att följa oss. De är marknadsanpassade som alla andra och ger därmed de erbjudanden vi vill ha – precis som en Google-annons riktad just till dig i just din webbläsare.

Folk är ego nu och inte intresserade av solidaritet, klass och fördelningspolitik. Googla ”solidaritet” och huvudträffarna år 2013 blir en krog på Stureplan. Det är tidsandan. Det är det söksvar vi bett om genom tidigare sökningar. Vi är egoboostare och entreprenörer på Stureplan mer än varma anhängare av gemensam rättvisa.

Alltså används inte omoderna ord som solidaritet ens av sossar. De använder ordet affärsplan eftersom det är ordet vi vill ha. Det säljer. Det köper vi.

Och det är där allt börjar. Hos oss själva. Det är vi som bestämmer vad vi får, både från internet och från politiker. Vi behöver inte vara lealösa målgrupper. Vi har ännu makten – och ansvaret. Vi får de budskap vi har bett om. Så be om något annat.

Följ ämnen i artikeln