Svenskt Näringsliv har ju något skumt för sig
”Det känns som att jag har lämnat en sekt”
De som jobbar för Näringslivets mediaservice, NMS, får inte berätta att de jobbar för Näringslivets mediaservice.
Skriver du på ett anställningsavtal för den dolda kommunikationsenheten så innehåller den en sekretessklausul. I den står det att när du jobbar för NMS får du inte berätta vad du jobbar med eller vem du jobbar för.
Det här avslöjandet kom ETC med i veckan. Tack vare tidigare anställda på NMS har ETC kunnat få en inblick i den tidigare hemliga medieverksamheten. De före detta anställdas vittnesmål lämnar en bitter eftersmak:
“I efterhand känns det som att jag har lämnat en sekt” säger en tidigare anställd.
En annan säger: “Jag kände att jag gjorde något fel. Man får ju ont i magen när det är så tydligt att man inte får komma ut med det man gör”.
Även om det är Timbro som står för kontrakten till NMS är det tydligt att Svenskt Näringsliv har starka kopplingar till organisationen. Enligt ETC:s granskning uppmuntrades de anställda på NMS att vara aktiva i sociala medier, gärna med en hård jargong mot de politiska motståndarna.
Även stora politiska satirkonton som opinionsbildar mot rödgröna partier kan kopplas till NMS.
– Jag minns inte exakt vem eller vilka som betalade för min sida men marknadsföringsbudgeten var rätt hög. Jag tog bort hela sidan efteråt för att den var så pinsam och smutsig, berättar en tidigare anställd.
De anställda, vars kontrakt tillhandahölls av tankesmedjan Timbro men som under en tid delade kontor med Svenskt Näringsliv, fick inte veta särskilt mycket om NMS bakgrund eller historia.
Det viktiga var att de gjorde sitt jobb och höll det hemligt.
Och det är inte bara sociala medier NMS jobbat med. De anställda ska även ha utfört kommunikationsuppdrag för Almega, Byggföretagen och Fria Moderata Studentförbundet.
Enligt de tidigare anställda har de högst uppsatta på Svenskt Näringsliv vetat om verksamheten, och även haft samtal med de anställda på NMS.
Sedan ETC:s granskning publicerades har Timbro bemött uppgifterna om den dolda kommunikationsenheten. De medger att NMS finns, men säger att Svenskt Näringsliv inte är inblandade. Istället menar de att stiftelsen “Fritt näringsliv” är de som finansierat verksamheten.
Varför det inte finns någon offentlig information om mediaenheten eller varför anställda uppmuntras att använda privata sociala medier-konton i jobbet vill inte Timbro svara på.
Precis som LO:s kommunikationschef, Isabelle Ljungberg, säger till ETC så hade man gärna velat veta vad medlemsföretagen i Svenskt Näringsliv tycker om avslöjandet.
Ja, vad tycker egentligen medlemsföretagen om att Svenskt näringsliv har kopplingar till en dold kommunikationsenhet med politiska mål?