Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Globalisering har inte gynnat alla

Vänstern behöver ett nytt sätt att prata

För drygt en vecka sedan avslutades den längsta bilarbetarstrejken på 50 år i USA. Då hade nästa 50 000 anställda stannat hemma från jobbet i sex veckor. I en industri där arbetarnas villkor de senaste tio åren pressats tillbaka representerar det ett slags vindomslag.

När den amerikanska staten 2008 och 2009 tvingades gå in och rädda landets fordonsindustri fick de fackligt organiserade medarbetarna stå för en stor del av notan. När sedan vinsterna stigit har det varit svårt att ta tillbaka förlorad mark, eller förlorade jobb.

Röstade för uppgörelse

Medlemmarna i bilarbetarfacket, UAW, på General Motors röstade för en uppgörelse som bland annat innebär en engångsbonus, årliga löneökningar men inga nya tillskott till sjukförsäkringarna.

I konfliktens bakgrund finns faktorer som vi känner igen. Löntagare som under lång tid har tvingats hålla tillbaka sina krav, stigande vinster hos arbetsgivaren och en ny facklig ledning som valts på löftet att åstadkomma resultat.

Större självförtroende

Men kanske har ytterligare en sak blåst under de amerikanska bilarbetarnas självförtroende, president Trump. Det tar emot att skriva det men Trumps protektionistiska retorik och bredvillighet att använda tullar har säkert sin lockelse för den som arbetar i en industri där jobben undan för undan försvinner, utomlands eller till konkurerande fabriker utan fackliga organisationer.

Den ovillkorade frihandeln har gjort världen rikare, men den har inte levererat till alla. De fackligt organiserade arbetarna på fabrikerna i Michigan har upplevt sig som förlorare och de är inte ensamma.

Vänstern, också i Sverige, behöver ett nytt och mer nyanserat sätt att tala om globaliseringen.

Trump har knappast lyckats leverera någon ny vår för bilindustrin eller bilarbetarna, men han har sannerligen talat om den. Ibland räcker det långt.