Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Verklighetens fel att Svantesson blir sur

Styrs av lögner och högerextremister

Elisabeth Svantesson har det inte lätt när orealistiska löften möter verkligheten.

Det är något underligt med finansminister Elisabeth Svantessons humör. I början av veckan sågade bränslebranschen både Tidöpartiernas besked om reduktionsplikten och regeringens prognoser för bensinpriset.

För att uttrycka det som sverigedemokraten Oscar Sjöstedt, verkligheten har kommit och stökat.

Invändningarna tycks ha gjort Svantesson rasande. Till Aftonbladet säger hon att bensindirektörerna borde ha ”en ödmjukare ton”. Finansministern förväntar sig också att bolagen ”anpassar sig”.

Hoppsan.

Läxade upp direktörer

Svantessons företrädare, Anders Borg, föll visserligen då och då ut i verbala angrepp på näringslivet. När hans politiska planer inte fungerade drog han sig inte för att läxa företag eller direktörer.

Men Anders Borg är Anders Borg. Han hade en plan, och när verkligheten inte anpassade sig blev han sur. Och ska sanningen fram är han nog en hund som skäller mer än den biter.

Elisabeth Svantesson är en annan sorts politiker, eller har i vart fall varit. Som arbetsmarknadsminister hade hon respekt, också hos dem som inte delade hennes åsikter.

Har framstått som en riktig politiker

Svantesson har framstått som en riktig politiker, en som sysslar med verkligheten.

Bränslepriserna är inte det enda som gått emot finansministern den här veckan. Det finanspolitiska rådets rapport som kom i tisdags innehöll svidande kritik mot hur regeringen utformat elstödet.

En del av pengarna skulle ha kunnat göra större nytta enligt experterna. De kunde till exempel ha hjälpt ensamstående mammor att få råd att köpa mat eller till att ge arbetslösa utbildning.

I verkligheten har finanspolitiska rådet förstås rätt, precis som bränslebolagen. Antagligen vet Svantesson det.

Orealistiska löften

Problemet är att hon inte bara behöver ta hänsyn till verkligheten. Hennes arbete styrs minst lika mycket av orealistiska löften uttalade i valrörelsens hetta och av ett avtal som tillkom på ett slott i Västmanland.

Politiska lögner och kompromisser med högerextremister. Det är klart att verkligheten stökar till det.

Antagligen är Elisabeth Svantesson mest arg på sig själv. Hon har ju varit med och skapat förväntningar om billig bensin och statliga bidrag till elräkningen. Hon har varit med när det lovats massor av soldater och ännu fler poliser, samtidigt som skatterna ska sänkas.

Till sist kommer allt tillbaka.


Är finansministern bättre än drivmedelsföretagen på att förutse framtidens bensinpris? Och har Elisabeth Svantesson anledning att vara irriterad när saker inte saker inte blir som hon har tänkt?

I chatten diskuterar Ingvar Persson bränslepriser och regeringssamarbetet med läsare.

Denna chatt är stängd.

  • Jag tror inte vi förstår riktigt hur stor makt SD har i alla ny saker som nu händer EFTER valet.

    Tycker att deras agerande sker i tysthet.

    Borde skrivas om mer.

    Förstår bara inte hur de andra ” bara hänger på.”

    En dag måste ju även de andra partierna ta ansvar för allt som hänt, inte bara skylla på SD.

    De har ett val....

    BG
    12 maj 2023
  • Klockan närmar sig halv och det är dags att stänga chatten. Jag vill tacka alla som bidragit med åsikter och frågor.

    Sista ordet går till BG.

  • Hej Ingvar, som vanligt en insiktsfull text från din sida, tack för den! Sen blir man personligen lite kluven kring detta med reduktionsplikten och vilken nytta det gör för miljön? Som jag har förstått det så kommer våra producenter av detta bränsle att ha full avsättning för sin produktion oavsett och då blir ju frågan om det ur ett miljöperspektiv verkligen gör skillnad om vi sänker vår reduktionsplikt? Miljöfrågan är ju trots allt global? Eller är det så illa att jag gått på en av många desinformationskampanjer?

    Jan

    Hej Jan.

    Jag ska inte ge mig in på någon kalkyl, men det är klart att investeringar som förutsätter långsiktiga regler blir svårare när villkoren ändras. Och en viss betydelse för Sverige får det ju om vi tvingas till andra drastiska åtgärder för att klara våra åtaganden i EU.

    Ingvar Persson
    12 maj 2023
  • Snälla Ingvar, Svantesson som arbetsmarknadsminister var ju en katastrof! Hon fick ju hård kritik då för att inte presenterat några som helst förslag på arbetsmarknadsområdet under den förvisso korta tid som det varade. Gunnar

    gunnar

    Hej Gunnar.

    Nå ja, en moderat arbetsmarknadsminister som inte gör något är kanske det bästa man kan hoppas på från det hållet.

    Ingvar Persson
    12 maj 2023
  • Klart att bensinbolagen gör allt för att inte behöva sänka priserna. Man hittar på alla möjliga ursäkter för att maximera sina vinster.

    Pekka

    Hej Pekka.

    Naturligtvis vill privata företag maximera sin vinst. Det är deras idé. Debatten nu handlar dock om något annat, nämligen konsekvenserna av regeringens politik. Blir dieseln 5,50 billigare eller blir den det inte?

    Jag tror den frågan har fått sitt svar de senaste dagarna.

    Ingvar Persson
    12 maj 2023