Ge alla föräldrar en kurs i matte
30 november 2016
Skolan
Äntligen fick vi en positiv nyhet om skolan. Svenska elever har blivit bättre på att räkna, visar Timss-mätningen som presenterades i går. Studien undersöker gymnasielevers kunskaper om avancerad matematik och hur duktiga eleverna i årskurs 4 och 8 är på att räkna. Och det går framåt i samtliga grupper.
Men vi ska inte bara hurra. Sedan 1995 har mätningarna gjorts tre gånger. Rapporten slår fast att Sverige är på rätt väg. Men eleverna presterar fortfarande sämre än i andra länder och sämre än eleverna på 1990-talet.
De senaste 20 åren har den svenska skolan genomgått en rad förändringar som uppenbarligen försämrat undervisningen, men som framför allt ökat klyftorna.
Klyftor ökar även i skolan
Timss kartlägger också föräldrarnas utbildningsnivå och inkomst och som alltid hänger elevernas prestationer tätt samman med hemförhållandena. Ju högre utbildning föräldrarna har, desto bättre gör eleverna ifrån sig. När ojämlikheten ökar i samhället ökar även klyftorna mellan eleverna. Den svenska skolan har som mål att kompensera för elevernas bakgrunder – det går allt sämre.
Eller som Pisa-chefen Andreas Schleicher uttryckte saken i Sydsvenskan:
– Sverige hade ett skolsystem med ett starkt engagemang för att förse barn från olika bakgrunder med bred och högkvalitativ utbildning. Många olika indikatorer visar att det fokuset tappats bort.
Föräldrarnas bakgrund påverkar vilket stöd barnen kan få hemma.
Ju tryggare föräldrarna är i ett skolämne, desto mer stöd kan de ge barnen.
Det gäller i allra högsta grad matematiken.
Skolans ansvar för att skapa jämlika förutsättningar kan inte ersättas. Men samtidigt måste alla krafter mobiliseras för att lyfta skolresultaten.
Enligt forskare på Chicago university överförs föräldrarnas attityd till räkne-lära på barnen. Om föräldrar klagar över att matte är tråkigt och svårt så smittar det av sig. Många föräldrar känner säkert igen sig när de ska hjälpa barnen med läxor och försöker damma av sina gamla skolkunskaper.
Timss visar att Sverige är ett av de länder där elever värderar matematik och naturkunskap lägst. Nu är det givetvis inte så enkelt att om man bara värderar algebra högre så leder det till bättre resultat. Men det visar att det nog är lönt att stödja föräldrar i deras matematikkunskaper.
Ge stöd till studieförbunden
Här krävs en kraftsamling. Varför inte ta hjälp av civilsamhället och studieförbunden? Ett tips till utbildningsministern Gustav Fridolin: ge studieförbunden några tiotal miljoner för att erbjuda föräldrar repetition och avfrostning av matematikkunskaperna så att de känner att de kan hjälpa sina barn. Då kanske vi verkligen skulle kunna tala om ett trendbrott efter nästa Timss.