Hollywood får Svenssons att köpa diabetesmedicin
Så tjänar appläkarna på bantningstrenden
En period trodde jag att vikthetsen var en generation från att försvinna. Olika kroppar började synas i offentligheten och kända personer laddade stolt upp bilder på sig själva och sina fettvalkar.
Sen började de gå ner i vikt. ”Jag bara tränar mer”, menade de. Men folk var skeptiska.
Nu har viljan att gå ned i vikt lett till att diabetiker inte får tag i sin medicin.
I takt med allt smalare kändisar började det viskas om diabetesmedicinen Ozempic. Det skvallrades om att Kim Kardashian lyckades åla sig in i den kända Marilyn Monroe-klänningen tack vare injektioner med just Ozempic.
I sociala medier cirkulerar videos om medicinen, bara på TikTok har #Ozempic i skrivande stund 596 miljoner visningar. #Ozempicweightloss 220 miljoner. Nu är medicinen restnoterad, även i Sverige.
Varje dag kommer det in kunder till apoteket som inte får tag i sin medicin, berättar apoteksbiträden.
Med det ökade intresset dyker app-läkarna upp.
Just nu är läkemedlet bara godkänt för typ 2-diabetes. Men där det finns en efterfrågan finns det snart en marknad. Nu har nystartade digitala vårdgivare börjat erbjuda läkarkontakter via appar, som i sin tur skriver ut Ozempic.
Ett av dessa företag är Yazen, som bland annat marknadsförs på Facebook. De har tagit in 11,2 miljoner i kapital för att marknadsföra tjänsten. För att få kontakt med läkarna på Yazen behöver man även betala för ett abonnemang.
När DN:s reporter kontaktar Yazen skriver de ut läkemedlet till henne, trots att hon uppger att hon varken lider av diabetes eller är överviktig.
Många läkare och forskare är kritiska till hur läkemedlet förskrivs. Det är inte säkert för patienten utan täta uppföljningar, och utan läkare som träffar personen innan recept skrivs ut. Men de orden väger tunt när app-marknaden hittat en guldgruva.
En trend som började i Hollywood har letat sig in till vanliga Svenssons som vill gå ned i vikt. Oavsett om de är överviktiga eller inte. Det talas inte mycket om eventuella biverkningar eller hur effektiv viktminskningen blir på sikt.
Man ska inte underskatta riskerna med övervikt och fetma, och inte heller underskatta läkemedel som kan bidra till bättre hälsa. Men när normalviktiga är redo att sätta en nål i magen för att bli nöjda med sin kropp är det en varningsflagga.
Det är en sorg att tänka att de som är unga idag bombarderas av samma trista ideal som när jag växte upp. Att det numera är en lyx att låta mat vara mat, att njuta av måltider i sociala sammanhang och låta det vara en glad, eller i alla fall normal del av livet. Utan ångesten efteråt.
Början av 00-talet var fokus på smala lår, nyckelben som syns och revben som sticker ut. Nu är trenden tillbaka, och företagen är inte sena med att omvandla osäkerhet till omsättning.