Hoppa till innehållAftonbladet

Idag Bålens dag

Fyll ditt skafferi – med bara ett klick

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-15

Trenden att handla mat på internet växer sig starkare

Trött på tunga matkassar och trängsel vid kassorna?

Dina varor finns bara några klick bort.

– Det är oerhört smidigt, säger Richard Kenward, 55, som handlar all mat på nätet.

slipper trängas i butiken Johan Andersson levererar livsmedel hem till Richard Kenward. ”Nu får vi massor med tid över under helgen”, säger Richard Kenward.

Tillsammans med frun Michele, 49, har han skippat den svettiga storhandeln och handlar i stället på internet.

Paret i Helsingborg tröttnade på att åka till stormarknaden varje lördag, det var så mycket av den lediga tiden som försvann.

”Smidigt”

– Nu sätter jag mig varje torsdag och gör beställningen på nätet. Nästa kväll kommer maten direkt hem. Det är oerhört smidigt och vi får massor med tid över under helgen, säger Richard Kenward.

I Skåne växer sig Helsingborgsföretaget Hemmalivs större och större.

– Den senaste tiden har vi haft försäljnings-rekord varje vecka. Barnfamiljer, företag och människor som helt enkelt vill spara tid är några av de grupper som har nappat, säger Magnus Johansson.

Fungerade inte på 90-talet

Under slutet av 1990-talet försökte de stora livsmedelskedjorna utan framgång locka kunderna med försäljning på nätet.

Nu är bilden den motsatta. Axfood köpte nyligen näthand-eln Netxtra, Coop startade internetbutiken Mataffären i våras och allt fler livsmedelsbutiker dyker upp på nätet. Hittills är utbudet störst i Stockholm. Men trenden håller på att sprida sig ut i landet.

– Generellt kan man säga att intresset för att köpa mat på nätet har ökat i hela landet. Konsumenterna är redo. Men nu gäller det för företagen att förvalta det här för att det verkligen ska slå igenom. Det får helt enkelt inte bli för dyrt, säger Jonas Arnberg, tillförordnad vd på Handelns utredningsinstitut.