Så bluffar butikerna med priserna före Black Friday
Statistik från Prisjakt: Många produkter blir dyrare före rean
Uppdaterad 2020-11-22 | Publicerad 2020-11-21
Handlarna lyfter fram Black Friday som en reafest med mängder av chanser att göra fynd.
Men i själva verket höjs priserna på ett stort antal produkter, enligt statistik från Prisjakt.
– Det här är missvisande marknadsföring, säger vardagsekonomen Magnus Hjelmér.
Shoppinghögtiden Black Friday har svällt likt en deg på jäsning. Såväl digitala som fysiska butiker börjar skylta med rabatter och specialerbjudanden redan i mitten av november.
Det är alltså inte konstigt om förväntningarna skruvas upp, men den som räknar med att landa ett superkap riskerar att bli besviken.
– Det är ganska vanligt att butikerna höjer priset innan Black Friday, för att sedan sänka det under rean, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på Icabanken.
– Då kan man som kund uppfatta att man köper något billigt, fast priset i själva verket är detsamma som tidigare.
Många klockor steg i pris
Statistik från jämförelsesajten Prisjakt visar att var fjärde klocka, parfym och bärbar dator faktiskt blev dyrare under Black Friday 2019.
– Man ska passa sig för att tro att alla varor går ner i pris, för det stämmer inte, säger Prisjakts dataanalytiker Oscar Hagman i en kommentar.
– Det är viktigt att granska butikernas erbjudanden noga.
”Vanligt med lockpriser”
Generellt erbjöds Black Friday-shopparna en rabatt på knappt sex procent förra året. Den fyndtätaste produktkategorin var heminredning, där drygt 63 procent av varorna blev billigare.
I tv-klippet här ovan ger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, sina bästa tips för hur du undviker att falla för butikernas bluffar.
– Det är vanligt att man kör med lockpriser, även fast det är förbjudet enligt lag, säger hon.