Facket: Villkoren för bussförarna har blivit tuffare
Uppdaterad 2021-10-05 | Publicerad 2021-10-02
Tumskruvarna dras åt lite mer för varje upphandling.
Enligt facket är det busschaufförerna som tar smällen när företagen slåss om de stora kontrakten.
– I nästan alla fall vinner det lägsta priset, säger ombudsmannen Mario Gavran.
På många håll i Sverige kan elever på gymnasiets fordonsprogram välja en busschaufförs-inriktning. De får gratis körkort, och efter studenten väntar en arbetsmarknad som beskrivs som god och där ingångslönen är relativt hög.
Ändå är det nästan ingen som går den vägen.
– Senast när vi tittade på detta var det bara en handfull elever som valt den inriktningen, säger Mario Gavran, förbundsombudsman på fackförbundet Kommunal.
Många vill byta yrke
Omkring 90 procent av linjetrafiken i Sverige är upphandlad. Det innebär att regioner och kommuner tar in anbud från olika företag som konkurrerar om uppdraget att köra buss i området.
Mario Gavran uppger att priset oftast är den helt avgörande faktorn.
– Det kan leda till att man vill korta chaufförernas pauser eller förlänga arbetstiderna för att spara pengar.
– Branschen har blivit tuffare. Det är färre och färre som börjar köra buss för att det faktiskt är det som de vill göra. De stannar bara tills de hittar något annat.
Efterlyser scheman med mer luft
Mario Gavran vill se att mer fokus läggs på förarnas arbetsvillkor när nya upphandlingar genomförs.
– När vi förhandlar kollektivavtal och framför krav så svarar arbetsgivaren att det måste finansieras på något sätt. Vi är inte beredda att betala med försämringar för våra medlemmar.
– Att ta mer hänsyn till scheman och stress vid upphandling vore ett viktigt steg för att göra bussförare till ett mer attraktivt yrke.