Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

EU-ja till biltullar – Sverige vill ha undantag

Maria Davidsson/TT, Wiktor Nummelin/TT

Uppdaterad 13.33 | Publicerad 05.00

EU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Men regeringen hoppas på särlösning. Arkivbild.

EU-länderna säger ja till permanenta tullar på elbilar från Kina.

Sverige lade ner sin röst och hoppas på en särlösning för Volvo.

Enligt diverse diplomatkällor i Bryssel röstade tio EU-länder för att införa tullarna och bara fem emot i fredagens omröstning. Övriga tolv valde att lägga ned sina röster.

På nejsidan fanns bland andra Ungern och Tyskland, medan Frankrike och Italien tillhörde ja-sägarna.

Sverige var ett av de länder som avstod från att rösta, trots att regeringen är skeptisk till tullarna. Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) hänvisar dock till förhoppningar om att Volvo Cars ska komma lindrigare undan.

– Det är inget som är skrivet i sten, det är inget som är klart, men det är något som Sverige har drivit väldigt hårt, sade Dousa till TT inför omröstningen.

– Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning.

Handelskrig?

Tyskland och andra nejsägare fruktar att ett handelskrig ska bryta ut med Kina.

”De planerade tullarna är fel väg att gå och kommer inte att förbättra konkurrenskraften i Europas bilindustri” hälsar Volkswagen i ett uttalande, enligt AFP.

Benjamin Dousa pekar på både för- och nackdelar.

– Sverige har en skeptisk inställning till den här typen av åtgärder och vi är en stark frihandelsvän. Samtidigt är det så att kommissionens utredning har visat på att Kina inte följer WTO:s regelverk, säger ministern.

EU-kommissionen betonar samtidigt att förhandlingar fortsätter med Kina om andra sätt att lösa tvisten på.

– Vi har aldrig velat införa tullar bara för tullarnas skull. Vi är öppna för att hitta en lösning, säger kommissionstalesmannen Olof Gill i Bryssel.

Införs i november

Förslaget innebär tullar på upp till 35,3 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år – utöver de redan existerande tullarna på tio procent.

De av Volvo Cars elbilar som görs i Kina har tidigare sagts få en högre tull än exempelvis Teslabilar tillverkade där.

– Vi hoppas att det här mynnar ut i prisåtaganden från Volvos sida i stället för tullar. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU, säger Dousa.

Motkravet för att få undantag är att man lovar att inte dumpa priser. Ett prisåtagande innebär att Volvo kommer överens med EU-kommissionen att hålla ett visst pris. Enligt Dousa är Volvo ett specialfall, eftersom bolaget nu flyttar över produktion till Europa.