Mäklare vänder Hemnet ryggen
Publicerad 2014-04-08
Deras missnöje med Hemnet har jäst under en tid.
Nu bryter sig fyra av de största mäklarföretagen loss och annonserar på Blockets nya bostadssajt i förväg.
Swedbank äger Hemnet till hälften via Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling. Det ser mäklarkonkurrenter som ett problem – dessutom späddes missnöjet på när Hemnet införde annonsavgifter förra året.
– I princip är det rätt att ta ut en avgift, men det gjordes utan att de stämde av oss. Vi kände oss överkörda, säger Fredrik Helmstrand, vd på Skandiamäklarna.
”Alla kan inte bestämma”
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Mäklarhuset, SkandiaMäklarna och Mäklarringen har nu gått samman om att annonsera på Blocket bostad i förväg. Deras bostadsannonser ska gå ut tre dagar innan samma objekt publiceras på Hemnets sajt. De fyra mäklarbolagen har tillsammans omkring 25 procent av marknaden.
– Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling ökade ägandet i Hemnet 2009. Det minskade vårt inflytande. Med Blocket bostad har vi fått vara med från början och utveckla sajten, säger Fredrik Helmstrand.
Hemnets avgående vd Carl-Henrik Borg tycker inte att någon har blivit överkörd när sajten införde annonsavgifter:
– Innan beslutet om betalningsmodell togs så hade naturligtvis diskussioner förts hos våra fyra ägare. Vi har haft täta diskussioner på Mäklarsamfundet där alla kunde framföra sina åsikter. Sedan fattades fattades beslutet i våra fyra ägares respektive styrelse. Alla kan inte vara med och bestämma. Detta är ingen förening, säger han.
Kriget i full gång
De fyra utbrytarna väljer dock att annonsera på Hemnet även fortsättningsvis.
Men kriget om bostadsannonserna är i full gång.
Hemnet är fortfarande överlägst störst i Sverige. Men Blocket bostad har som uttalat mål att gå om. Enligt Blocket annonserar åtta av landets tio största mäklarkedjor på sajten i dag. Förra veckan lanserade Hemnet en stor reklamkampanj. Knappast en slump att den krockar med Blockets nyhet i dag, menar Fredrik Helmstrand:
– Hela mäklarbranschen har varit involverad i de här diskussionerna. Hemnet har vetat länge vad som är på gång.
Carl-Henrik Borg:
– Nej det finns inte alls något samband. Vi hade en kampanj förra hösten som vi följer upp. Det finns en röd tråd i allt vi gör.