Minister: Förståelse för att dieselpris påverkar
Publicerad 2022-01-01
Literpriset på diesel kan öka med över 5 kronor till 2030 om riksdag och regering följer reduktionsplikten för ökad inblandning av förnybara drivmedel.
Energiminister Khashayar Farmanbar (S) ser reduktionsplikten som en väg att få fram mer produktion av biodrivmedel i Sverige, och därmed påverka de höga priserna.
Om nyårets höjning med 1 krona och 20 öre litern för en liter vanlig diesel, till 20:27, säger ministern till TT:
– Jag har förståelse för att det påverkar många. En av orsakerna är den globala efterfrågan men det beror ju också på att vi blandar in mera biobränsle i våra bränslen för att få ner den fossila användningen här och vårt beroende av fossila bränslen. Det handlar också om klimatomställningen.
Locka fler
Han säger också att det är för få som producerar biobränsle för drivmedel nu, men att förhoppningen bakom och tanken med reduktionsplikten är att det ska locka fler att börja producera bränsle, i Sverige.
Före jul gav han Energimyndigheten uppdrag att se över reduktionsplikten, som starkt påverkar vart framför allt priset på diesel tar vägen, vid sidan av världsmarknadspriserna. Uppdraget är delvis något som riksdagen har tvingat fram eftersom den anser att regeringens analys av vad reduktionsplikten betyder för företag och hushåll och konkurrenskraft har haft stora brister.
Utreda effekter
Regeringen bedömde för knappt ett år sedan att de årliga stegen med skärpta krav på mer inblandning av biodrivmedel kan leda till att dieselpriset per liter kan öka med över 5 kronor till 2030 och bensinpriset med nära tre kronor.
– Energimyndigheten ska utreda vilka effekter reduktionsplikten har för hushållen, industrin och klimatomställningen, säger Khashayar Farmanbar.
TT: Kan det finnas anledning att tänka över takten i skärpningen av reduktionsplikten en gång till?
– Det är just det utredningen ska titta på, bland annat.
”Chans pressa priserna”
Energimyndigheten ska vara klar med sitt uppdrag i december i år. Den ska också se över sådant som om takten är tillräcklig för att minska utsläppen av växthusgaser så mycket som tänkt.
– I dag har vi 100 procent import av fossila bränslen och ingen egen produktion. Biobränslen ger oss möjligheten att ha en inhemsk produktion och därmed också både självständighet och en chans att pressa ner priserna, det är en ganska viktig utveckling för konsumenter och näringsliv i Sverige.
TT: Men det har man ju inte sett hittills?
– Nej, men hela poängen med reduktionsplikten är att skicka en tydlig signal till producenterna att det finns en tydlig efterfrågan på biobränsle i Sverige.