Katarina Svensson blev uppringd av en telefonförsäljare som erbjöd henne ett nytt elabonnemang. Hon tackade nej och avslutade samtalet. Trots det fick hon några dagar senare ändå ett brev hemskickat där hon välkomnades som kund.
1 / 3Foto: Privat
1000 svenskar har fått ett nytt elavtal i brevlådan.
Detta trots att de inte har tackat ja till att byta elbolag – eller ens pratat med en försäljare.
Nu strömmar anmälningarna in mot Konsumentspar, bolaget bakom brevet.
”De har felaktigt hamnat på fel lista”, skriver Konsumentspar i ett brev till Aftonbladet.
En telefonförsäljare ringde upp och erbjöd Katarina Svensson ett nytt elabonnemang. Hon tackade nej och avslutade samtalet. Några dagar senare damp ett kuvert ned i hennes brevlåda. I brevet hälsade Konsumentspar och Miljö El henne välkommen som kund.
Hon förstod direkt att det var fel.
– Jag tackade nej, dessutom har jag har inget eget elavtal. Jag bor i en bostadsrätt och föreningen står på mitt avtal. De kan inte flytta över mig som kund så här, säger Katarina Svensson.
Bolagen skriver också att hon har 14 dagar på sig att ångra avtalet för att det inte ska träda i kraft.
Minst 1000 drabbade
Enligt en tidigare anställd på Konsumentspar har företaget skickat ut det påstådda elavtalet till alla som förekommit på en ringlista med potentiella kunder. En person som påstår sig representera Konsumentspar skriver till Aftonbladet att det skulle skickats till befintliga kunder, men att det av misstag gått ut till ytterligare 1000 personer (se hela deras svar till Aftonbladet nedan). Personen vill inte avslöja sin identitet.
Att det var ett misstag stämmer inte enligt den tidigare anställde.
– När det inte gick att sälja el på telefon skickade de ut avtal till folk i ringlistorna. Tanken var att de skulle sälja till folk när de ringde in, i brevet står att ju att man har två veckor på sig att ångra avtalet, säger Aftonbladets källa.
Precis som 92 andra senaste året anmälde Katarina Svensson Konsumentspar till Konsumentverket. Myndigheten undersöker nu företagets marknadsföring och avtalsförfaranden.
– Vi har inlett en ny granskning av dem, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.
Styrelsemedlem med stora skulder
I den flod av anmälningar som strömmat in till Konsumentverket mot Konsumentspar skriver många att de blivit registrerade som kunder mot sin vilja. Andra skriver att de inte ens har pratat med någon säljare.
Konsumentspar påstår att de är en ideell förening. Det stämmer inte enligt Konsumentverket. Myndigheten hävdar att verksamheten drivs av ett företag som heter Enkel Telefoni Sverige AB. Det bekräftas också av de anställningsavtal från tidigare anställda som Aftonbladet tagit del av.
Enligt de officiella uppgifterna sitter två personer i Enkel Telefoni Sveriges styrelse – en 24-årig man från Sundsvall och en 29-åring från Stockholm. 29-åringen har skulder på en kvarts miljon hos Kronofogden.
Anna Lindström på Konsumentverket rekommenderar alla som fått ett avtal de inte tackat ja till från Miljö El och Konsumentspar att bestrida det skriftligen, och dessutom spara kopior.
– Man bör även kontakta sitt nuvarande bolag och säga att man inte vill byta elbolag, med tanke på den problematik konsumenter i liknande ärenden har drabbats av. Tacka heller inte ja till att de ska skicka information om de ringer, om du inte vill ha något, säger hon.
Polisens har mottagit ett stort antal anmälningar mot Konsumetspar och Miljö El och kommer eventuellt att inleda en utredning.
– Vi tittar på om det går att styrka brott, säger Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericentrum.