Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Backar efter reabluffen

Uppdaterad 2013-01-04 | Publicerad 2012-12-28

De som köpt till fel reapris får tillbaka mellanskillnaden

Frida Elofsson köpte verktygslådan från Lekmer för 129 kronor den 9 december. Under mellandagsrean såldes samma låda för 174 kronor och var enligt Lekmer nedsatt med 30 procent. Nu ersätter Lekmer de kunder som köpt leksakerna till fel pris.

Flera kunder kände sig lurade efter att ha köpt leksaker som var dyrare på mellandagsrean än innan.

Nu backar leksakskedjan som sålde varorna.

– De kunder som handlat produkten till det högre reapriset får tillbaka mellanskillnaden, säger Lekmers marknadsansvarige Johan Englund.

Aftonbladet berättade i går att flera kunder runt om i Sverige känt sig snuvade på mellandagsrean. En del butiker hade inte de varor som annonserades ut och andra butiker hade ett högre pris på produkterna under rean än innan, men kallade ändå varorna prisnedsatta.

"Stort lurendrejeri"

Frida Elofsson som var ute efter leksaker var en av dem som la märke till att ett antal varor hos leksakskedjan Lekmer var dyrare på mellandagsrean än innan – trots att leksakerna annonserades ut som nedsatta. Bland annat kostade en verktygslåda (Toolset verktygslåda med borr) på Lekmer 129 kronor före jul. I går såldes samma verktygslåda för 174 kronor och enligt butiken var varan nedsatt med 30 procent.

– Jag anser att det är stort lurendrejeri, att det plötsligt är dyrare på rean än vad det var någon dag tidigare, sa Frida, som även hittade flera varor som var prissatta på samma sätt.

Och efter att Aftonbladet uppmärksammat Lekmer på felet backar nu leksakskedjan.

– Den aktuella produkten, verktygssetet, är fel prissatt på vår rea. Ytterligare ett par produkter ligger fel i pris. Priserna justeras omgående och de kunder som handlat produkten till det högre reapriset får tillbaka mellanskillnaden, säger företagets marknadsansvarige Johan Englund.

"Misstag"

Enligt honom skedde de felaktiga prissättningarna av misstag.

– Orsaken till prisproblematiken i det här fallet är att vi inför större reor och utförsäljningar justerar priserna på väldigt många produkter samtidigt utifrån respektive produkts ordinarie pris. Om vi exempelvis sänker priset på en viss kategori med 50 procent kan problemet uppstå om den specifika varan tidigare haft en högre procentuell rabatt.
– Generellt arbetar vi över året med återkommande tillfälliga kampanjer. Det innebär att kampanjpriset på en produkt kan variera över tid beroende av vårt inköpspris vid det aktuella tillfället.

Följ ämnen i artikeln