Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Larmet inifrån e-handeln: ”Svåra skador och dödsolyckor”

Postnord och Instabox bland kritiserade bolagen

Publicerad 2021-12-14

Arbetsmijöverket har granskat e-handelsbranschen.

Slitna kroppar, svåra skador och dödsolyckor är några av konsekvenserna.

Enligt en granskning av Arbetsmiljöverket har åtta av tio bolag i e-handelsbranschen allvarliga brister i sina arbetsmiljörutiner.

– Det är väldigt problematiskt, säger projektledaren Eric Storbjörk.

I en granskning av Arbetsmiljöverket får 80 procent av bolagen inom e-handel underkänt i sina arbetsmiljörutiner.

Myndigheten har genomfört inspektioner på företag i hela e-handelsledet: Från paketterminaler och utlämningsställen till transportföretagen som distribuerar paket och e-handlare.

– Vi började 2019 och håller på till februari 2022. Vi har gått igenom hela kedjan för att ta reda på hur arbetsmiljön ser ut från det att kunden trycker på knappen till att man får paketet, säger Eric Storbjörk, som har varit projektledare för granskningen.

Kritiken handlar framförallt om att anställda riskerar att få belastningsskador och stressrelaterade besvär.

Olyckorna ökar

– När det gäller hanteringen av paket så sker det till stor del med kroppen. Många arbetare lyfter tungt och har kanske inte tillgång till lyfthjälpmedel. För till exempel förare finns det kanske inte lastkajer, utan burar och vagnar dras på isiga eller ojämna trottoarer.

Ett område som granskningen pekar ut som ett problemområde är truckanvändningen i paketeringsledet. Där är risken för olyckor, allvarliga skador och till och med dödsfall särskilt stor.

– Antalet truckolyckor ökar på lagren. Det är ett stort problem, vi ställer mycket olika krav kring dem. Det går ofta för fort när man kör truckarna. Det är vanligt med påkörningsolyckor och att man får gods över sig.

Åtta av tio e-handelsbolag har allvariga brister i sina arbetsmiljörutiner. Genrebild.

Stor tidspress

Ett annat stort problemområde är tidspressen som präglar branschen i stort.

– Det finns ofta en mycket snäv tidsram. Det är väldigt negativt. Det kan få personalen att välja bort ergonomin eftersom att de är stressade.

Bland de hundratals bolag som har granskats finns jättar som PostNord, DHL, Schenker, Bring och UPS. Alla har fått konstaterade brister av Arbetsmiljöverket. Även nykomlingar som Instabox, Budbee och Airmee har alla fått krav på åtgärder.

– I de flesta fallen har vi ställt krav. Men vi får för det mesta ett ganska positivt bemötande av både anställda och arbetsgivare när vi kommer ut. Men det är mycket kvar att göra för arbetsgivarna tills det blir förbättringar i branschen.

Mikaela Somnell

Följ ämnen i artikeln