Anlita mäklare – så ska du tänka
Pris och personkemi spelar in
Uppdaterad 2020-03-30 | Publicerad 2020-03-10
Vad ska man tänka på när man anlitar en fastighetsmäklare?
Björn Wellhagen, VD på Mäklarsamfundet, kommer med sina bästa tips.
Måste man ha en fastighetsmäklare?
Nej det finns inget krav på det, säger Björn Wellhagen, VD på Mäklarsamfundet.
Däremot finns det flera fördelar med att anlita en fastighetsmäklare eftersom de har ansvaret för affären. Fastighetsmäklaren är dessutom specialist på de lagar och regler som gäller vid köp och försäljning av bostad.
De allra flesta som ska sälja sin bostad anlitar en mäklare Drygt 91 procent av alla småhus säljs med hjälp av fastighetsmäklare.
Undantagen är de som bor i områden där försäljningspriset är lågt, exempelvis i Norrlands inland. Där är arvodet en större del av försäljningspriset så vissa anser det inte är lönt att anlita en fastighetsmäklare.
Hur går det till när man anlitar mäklare?
Första steget är att kolla upp vilka fastighetsmäklare som är tillgängliga i ditt område. Välj ut några.
– Sedan träffar man de fastighetsmäklare som man valt ut, väljer den som passar bäst för uppdraget och skriver ett uppdragsavtal med fastighetsmäklaren som därefter påbörjar uppdraget med bland annat objektsbeskrivning och prisbedömning.
Hur mycket kostar en mäklare?
Det finns inga fasta priser för mäklarens tjänster. Priset kommer du överens om med den mäklare som du väljer att anlita.
– Det kan antingen vara ett fast pris, en procent på försäljningspriset eller en fast procentsats upp till en viss nivå och sedan en högre procentsats över denna nivå, säger Björn Wellhagen.
Exempel 1:
Fastighetsmäklaren tar till exempel 4 procent av bostadens slutpris i arvode. Om priset på bostaden blir en miljon tar mäklaren 40000 kronor i arvode.
Exempel 2:
Fastighetsmäklaren tar 30000 kronor i arvode + 10 procent på den del av summan som överstiger 1000000 kr. Om bostaden säljs för 1100000 kr blir arvodet totalt 40000 kr. Detta kallas för en steg-provision.
Exempel 3:
Fastighetsmäklaren tar ett fast arvode oavsett bostadens slutpris.
Kom ihåg att skriva ett avtal om allt ni kommer överens om innan fastighetsmäklaren börjar arbeta!
Hur vet man om det är en bra eller dålig mäklare?
Återigen handlar det om att ha en god känsla för personen som sitter mittemot dig, säger Wellhagen.
– Det är nästan det viktigaste: personkontakten mellan er.
Alla mäklare har en grundutbildning på två år och är registrerade hos fastighetsmäklarinspektionen.
– Kom ihåg att välja den fastighetsmäklare du får bäst förtroende för. Du skriver ett uppdragsavtal på upp till tre månader med ensamrätt för fastighetsmäklaren att sälja bostaden.
Vad ska ingå i ett mäklaravtal?
Ett mäklaravtal är ett standardiserat avtal över vad mäklaren ska göra. Där står det bland annat att mäklaren ska:
- Ta fram en objektsbeskrivning
- Fotografera bostaden
- Säkerställa att det inte sker penningtvätt
- Skriva överlåtelsehandlingar
- Sköta pappershanteringen
- Hantera budgivning
- Hantera handpenningen
Vad är mäklarens skyldighet vid budgivning?
Under budgivningen ska fastighetsmäklaren enligt lag anteckna exempelvis:
- Budgivarens namn
- Kontaktuppgifter
- Belopp
- Tidpunkt
- Eventuella villkor
– Det ska vara en så transparent process som möjligt och fastighetsmäklaren har alltid skyldighet att redovisa alla bud till säljaren, även skambud, säger Björn Wellhagen