Tittarras för ”Så mycket bättre”
Publicerad 2017-11-06
Tittarna sviker ”Så mycket bättre”.
Den nya säsongen av TV4:s flaggskepp har tappat över 400 000 tittare sedan premiären.
Det är det största tappet i programmets historia.
– Vi har satsat på en lite yngre cast i år, säger Martin Nygren, exekutiv producent.
1,7 miljoner tittare såg Uno Svenningssons dag i säsongspremiären av ”Så mycket bättre”. Sedan dess har tittarsiffran sjunkit. Förra veckans avsnitt med Anders ”Moneybrother” Wendin i huvudrollen sågs av 1,3 miljoner – vilket innebär ett tapp på 400 000.
Det är det största någonsin i programmets historia.
Under premiärsäsongen 2010 tappade programmet bara 53 000 tittare mellan första och andra avsnittet. Förra året minskade antalet tv-tittare med 23 000 under samma period.
I år ser de låga siffrorna ut att hålla i sig. Lördagens program där Sabina Ddumba var i fokus sågs av knappt 1,4 miljoner tittare.
Sågs av 1,4 miljoner
Men Martin Nygren, exekutiv producent för ”Så mycket bättre”, ser inte tittandet som något misslyckande.
– Vi är ändå rätt nöjda men de siffrorna vi har. Det fortfarande siffror man bara drömmer om. Sen hade vi ett sjukt starkt år förra året, det var helt galet. Och samtidigt som man jublar över de siffrorna vet man att det kommer jämföras mot dem en dag, säger han.
Han tror att årets det faktum att årets artister är yngre är de som medverkat i tidigare säsonger kan vara en bidragande faktor.
”Lite yngre cast”
– Vi har satsat på en lite yngre cast i år. Det var ett medvetet val, och vi insåg också att det kan märkas på tittningen. Det är inte artister som har låtar som alla känner igen.
I årets säsong av ”Så mycket bättre” deltar Uno Svenningsson, Moneybrother, Sabina Ddumba, Eric Saade, Icona Pop, Tomas Andersson Wij och Kikki Danielsson.
Säsongspremiären möttes av blandade reaktioner i sociala medier.
”Man ska inte döma efter ett program, men det känns inte riktigt som att årets omgång kommer gå till historien. Lite tamt…”, twittrade en tittare då.