Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Tomas Ledin gör ny föreställning – och friluftsteater

Morgan Alling och Sussie Eriksson med på scen

Uppdaterad 2024-06-17 | Publicerad 2023-12-10

Helsingborg, Kalmar och Falkenberg har redan välkända friluftsteatrar. Nu får de konkurrens av – Tomas Ledin!

Sommaren 2024 öppnar Höga Kustens Friluftsteater i hans barndomstrakter.

– Allt är sprunget ur mitt album ”Höga Kusten” från 2013, säger Tomas Ledin till Aftonbladet.

I södra Sverige har sommarteatrarna sedan länge haft sin naturliga hemvist. Till sommaren 2024 är det tänkt att Eva Rydberg och Babben Larsson ska locka folk till två olika teatrar i Helsingborg, Robert Gustafsson till Kalmar och en ännu inte avslöjad buskisföreställning till Falkenberg.

På friluftsteatern i Lövvik, mitt emellan Härnösand och Örnsköldsvik, vid Ångermanälvens mynning, blir det 11 juli premiär på bygdespelet ”Höga Kusten – Sanningar och skrönor på sågverkens tid”.

Tomas Ledin i Lövvik.

Morgan Alling och Sussie Eriksson med på scen

Mest kända namn på scenen:

Morgan Alling och Sussie Eriksson.

Men allra största dragplåstret är nog Tomas Ledin själv, trots han inte ska vara med på scenen.

Hans mest personliga album, inspirerat av kärlekshistorien mellan hans farfar Jonas och farmor Svea, har han med jämna mellanrum uppträtt med i de forna hemtrakterna.

– När filmen ”En del av mitt hjärta”, baserad på mina låtar, blev så bra och gick så bra, började jag fundera på om det inte gick att göra något liknande baserat på ”Höga Kusten”-albumet, säger Tomas.

Morgan Alling.

Sussie Eriksson.

Fick hjälp av lokala förmågor

Han tog kontakt med Bosse Andersson på 2Entertain.

– Han följde med upp till Norrland, blev eld och lågor, tyckte att här ska det bli friluftsteater och bygdespel, säger Tomas.

Och med hjälp av lokala förmågor, från kommunen och By- och idrottsföreningens ordförande Tommy Bergquist och många andra på orten, har man nu skapat en friluftsteater med plats för 900 personer.

För manus till bygdespelet svarar Pär Nymark.

– En väldigt begåvad person. Vi stötte och blötte historien fram-och-tillbaka och kom fram till att den röda tråden skulle vara farfar Jonas och farmor Sveas kärlekssaga, säger Tomas.

Hans farfar var den fattige och föräldralöse pojken, men så småningom växte upp till en duktig sågverksarbetare. Detta i en tid runt Norrlands sågverk som var fylld av industrialism, tillväxt och framtidstro. Men även av misär, tjänstehjon och djupa klyftor. På ena sidan satt skogsbaronerna på punchverandor. På andra sidan arbetade flottare och sågverksanställda.

Tomas Ledin.

Då träffade Jonas storbondens dotter Svea.

– Storbonden och hans fru spelas av Morgan Alling och Sussie Eriksson. Jens Nilsson och Tova Hollender spelar mina farföräldrar, säger Tomas.

I övrigt på scenen: Klas Wiljergård, Stina Johansson, Victor Morell samt stor ensemble och orkester.

För regin svarar Markus Virta, mest känd för musikalen ”Så som i himmelen” på Oscarsteatern i Stockholm.

Med i intrigen finns även Ådalen 31, protestmarschen som slutade med att fem arbetare sköts ihjäl.

Tomas Ledin i Lövvik.

”Historien visar på en framtidstro”

En av låtarna på ”Höga Kusten”-albumet heter just ”Min farfar gick i tåget”.

– Bygdespelet är vårt sätt att ta av oss hatten för Jonas och hans generation. Alla de män och kvinnor som gav Sverige sin välfärd. Vi vill göra ett bygdespel för deras och vår skull. En föreställning som kan leva i många, många år. För dess historia är evig och - kanske just i dessa tider - värdefull att föra vidare.

Hur mycket hann dina farföräldrar berätta om sina liv?

– Ganska mycket. Jag tillbringade alla mina barndomssomrar hos dem. Farmor gick bort när jag var runt 20, farfar ett tiotal år senare.

Blir det några nya sånger?

– Vi behåller sex, sju av låtarna från albumet. En del har jag skrivit nya texter till, för att passa in i föreställningen. Och så har jag skrivit några nya sånger också. Men ingen av mina hits är med, det här är ingen jukebox-musikal.

Vad har historien att säga oss i dag?

– Då i början av 1900-talet var det ett polariserat klassamhälle, med enorm fattigdom. Nu är det polariserat på ett annat sätt. Historien visar på en framtidstro, att man tillsammans kan förändra sin vardag.