Ingen svensk film har vunnit – sedan 1988
Jens Peterson om valet av svensk Oscarsbidrag
”Äta sova dö” är ett utmärkt val. Gabriela Pichlers starka film har redan prisats internationellt, och huvudrollsinnehavaren Nermina Lukac har hyllats och fått Guldbagge.
En av de bästa svenska filmerna på länge, och djupt personligt i sitt uttryck.
Svenska filminstitutet nominerar gärna filmer med folk som de vet Hollywood känner till. Som förra året när Lasse Hallströms ”Hypnotisören” något överraskande utsågs till svenskt Oscar-bidrag. Den gick inte vidare till den sista slutgallringen. Året innan var det Pernilla Augusts ”Svinalängorna” med Ola och Noomi Rapace.
Men de har också valt filmer som ”I rymden finns inga känslor” och ”De ofrivilliga”. Jan Troells ”Maria Larssons eviga ögonblick”, Roy Anderssons ”Du levande” och Jesper Ganslandts ”Farväl Falkenberg” har också nominerats till akademin i Los Angeles.
”Äta sova dö” fick fyra Guldbaggar och är en originell och gripande historia.
De starkaste andra kandidaterna bör ha varit de här:
”Dom över död man”. Om tidningsmannen Torgny Segerstedt och hans envisa skrivande mot Hitler-Tyskland. Jan Troell är en välkänd filmskapare även i Hollywood och ämnet är tidlöst och välbekant för amerikansker. Troell har varit nominerad i den här kategorin tre gånger tidigare. För ”Utvandrarna”, ”Nybyggarna” och ”Ingenjör Andrees luftfärd”.
”Monica Z”. En skickligt berättad och mycket välspelad film. En mycket svensk historia, men det handlar också om New York och om att hitta ett svenskt uttryck för den amerikanska jazzen. En proffsig film av hög internationell klass.
”Call girl”. En duktig filmad thriller om hur maktens män utnyttjar unga flickor. Ämnet kan alla länder känna igen sig i. I Sverige blev det dock en stark debatt om det påhittade utpekandet av statsminister, en kopia av Olof Palme, som sexköpare. Den scenen klipptes bort när ”Call girl” släpptes på dvd.
”Så som i himmelen” 2004 var den senaste svenska filmen som blev en av de fem utvalda till bästa icke-engelskspråkiga film. Innan dess lyckades ”Ondskan” (2003), ”Under solen” (1999) och ”Lust och fägring stor” (1995) med samma bedrift.
Men ingen svensk film har vunnit sedan ”Pelle erövraren” 1988.
Mikael Persbrandt hade en av huvudrollerna i Susanne Biers ”Hämnden” som vann 2011.