Ljus framtid för det svenska tv-dramat
Karolina Fjellborg hyllar Sveriges djärva satsningar
Det svenska tv-dramat är inne i en rafflande fas.
En kreativ gryning där ”100 code” får passera som en plump i protokollet.
SVT har vind i dramaseglen efter ett gäng starka titlar med hög svansföring och internationell gångbarhet, som ”Bron”, ”Äkta människor”, ”Ettor & nollor” och ”Blå ögon”. Och TV4:s ”Torpederna” var den perfekta svenska dramakomedin.
Och framöver kommer vi att få se fler och djärvare satsningar, från allt fler håll.
I februari meddelade Kanal 5 att de ska göra något för dem så okaraktäristiskt som en dramathriller. ”Gåsmamman” beskrivs som ”Breaking bad” möter ”Erin Brockovich” – och även om sådana jämförelser, i kombination med ordet Kanal 5 och namnet Tommy Körberg, får en och annan varningsklocka att ringa, signalerar projektet nya spännande tider.
Dagen efter gick TV4 ut med stora nordic noir-satsningen ”Modus”; en ”mörk labyrintisk samtidsberättelse om dödlig, helig vrede”, skriven av danska snilleduon Mai Brostrøm och Peter Thorsboe.
De här vågade investeringarna är ett resultat dels av att tv-kanalerna – inte minst de kommersiella – är tvungna att erbjuda exklusivt material, om de inte vill bli helt överkörda av streamingtjänsterna. (Legala som mindre legala.)
Dels av att vi inte längre är de otacksamma typer vi har varit. 2007 i princip pissade svenska folket på Lars Lundströms ”Labyrint” – TV4:s mest ambitiösa dramasatsning någonsin. I dag hade vi garanterat hållit oss.
Många år av avancerade amerikanska dramer har kultiverat oss, och serier som tar emot är numera basföda för varje tv-konsument med självaktning.
Så självklart vill vi även ha dem lokalproducerade.
Se bara hur till oss vi har blivit över SVT:s ”Jordskott”.
Ingen kan än med säkerhet säga hur bra Henrik Björns extremt besynnerliga serie egentligen håller. Halvvägs in är förvirringen total. Men resan är magnetisk, oavsett hur målet ser ut – och dristigheten i projektet är uppfriskande.
Samtidigt har vi ”100 code”...
Det hopplösa svensk-amerikanska kriminaldramat, som är producerat för Kanal 5 men nu visas först på HBO Nordic, följer slaviskt en bana snitslad av trötta klichéer – och var stendött vid ankomsten.
Men det får vara undantaget som bekräftar regeln om att den svenska tv-serien går ljusnande tider till mötes.
KARROMETERN
Stekhett
Har sett de första avsnitten av fejkdokumentära ”Ginas show”, och gillar vad jag ser. Udda, snyggt producerat och med roliga inhopp av diverse kändisar. Premiär i SVT1 i morgon.
Ljummet
Det finns definitivt rum för förbättring, men Ulf Malmros TV4-komedi ”Ack Värmland” värmer med sin vurm för en annan del av Sverige.
Iskallt
Lasse Kronér är tillbaka med ”Smartare än en femteklassare” (SVT1), för den som vill ha sin frågesport i slowmotion.