Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Ricky Gervais är orimligt gnällig i nya Netflix-showen

Sandra Wejbro: ”Humanity” är rolig och tänkvärd – men alltför oförsonlig mot dem som utövat den yttrandefrihet han själv hyllar

Ankdamm av bitterhet. Gervais show är underhållande och fascinerande, men komikern lever inte riktigt som han lär.

Det går att skämta om cancer och Förintelsen men ­inte om nötallergi.

Ricky Gervais nya ståuppshow ”Humanity” är en ­rolig, tänkvärd vendetta.

Folk är lättkränkta. Komiker måste tassa på tårna för att ingen ska råka ta illa upp. Allergiker, samer, vita män – alla RASAR. Detta är en verklighetsbeskrivning så ofta upprepad att den blivit en sanning.

Allra mest kränkt över de lättkränkta är Ricky Gervais. Så till den milda grad att han använder en stor del av sin ståuppshow ”Humanity” (Netflix), hans första nyskrivna sedan 2010, till ett frontalangrepp på dem.

Det är en fascinerande föreställning, perfekt som diskussionsunderlag, mänsklig och märkligt iskall på samma gång. Gervais driver sina hjärtefrågor stenhårt. 1. Kommer du på något kul, säg det, oavsett om det landar fel. 2. Det går att skratta åt hemska saker utan att vara hemsk själv. 3. Ett skämt om något dåligt betyder inte att man stöttar det dåliga. Att ha kul är så pass viktigt när vi alla ändå snart ska dö, säger Gervais.


Själv äter och dricker han för mycket och ser ålderdomen närma sig. Han oroar sig enormt för sin katt, hur skulle han då klara av ansvaret att bli pappa? Valet att inte skaffa barn och engagemanget mot djurplågeri försvaras passionerat i showen. På mammans begravning har brorsan matat prästen med små faktafel, kallar hennes son ”Larry” för ”Barry” och fniss utbryter bland de sörjande. Det är inte kul att mamma dött, men humorn hjälper oss att hantera skräcken.

En stor del av showen ägnar Gervais åt att försvara sig mot Twitter-attacker. Från dem som rasat mot hans nötallergi-skämt till kritikstormen när han anklagades för transfobi efter Golden Globe-galan 2016. I sin roast av kändisar skämtade Gervais att Caitlyn Jenner betytt mycket för transrörelsen – men desto mindre för kvinnliga bilförare (hon körde in i en bil och orsakade en 69-årig kvinnas död). Det var ett rått skämt, men samtidigt rimligt att skärskåda den då okritiskt hyllade Jenner för de privilegier som i praktiken lyckats köpa henne fri från ansvar i dödsolyckan (69-åringens familj fick 6,5 miljoner). Gervais har alltid brunnit för att dra byxorna av Hollywoods förljugenhet.


Värre är att han började med att nämna Caitlyns tidigare mansnamn i linje med den gammalmodiga synen att man ”byter kön” när det snarare handlar om en korrigering (kroppen får äntligen matcha identiteten). Gervais framhärdar i ”Humanity” sin rätt att skämta om att trans är ungefär samma sak som att operera sig till schimpans, men här avslöjar han också sin brist på empati. Att han inte klarar av att rannsaka sin egen privilegierade ställning, precis det han attackerade Jenner för, utan i praktiken visar noll förståelse för kampen hos en utsatt minoritet.


Här framstår han som orimligt gnällig och oförsonlig mot dem som utövat den yttrandefrihet han hyllar. Så länge rasandet på sociala medier inte resulterar i att Gervais ängsligt stoppas av branschens makt­havare (han tjänar tvärtom miljoner på Netflix-showen) borde han lätt kunna kliva upp ur sin ankdamm av bitterhet.

Till nästa show: Gervais, håll dig borta från Twitter.

 

Veckans...

… bästa. Heidi Andersson och Björn Ferry försöker få sin hemort mer klimatmedvetna i ”Storuman for­ever” (SVT), ett inte helt lätt uppdrag i en glesbygd som kräver sitt bilåkande. Samtidigt sätter det fingret på problematiken – går det att minska på det ”onödiga” körandet, kanske samåka, byta till bättre soppa? Charmigt och hoppfullt i det nattsvarta, med oförglömligt persongalleri.

… Netflix-serie. Skaparen av ”The killing”, Veena Sud, är tillbaka med kolsvarta ”Seven seconds” om en pojke som blir påkörd, poliser som skyddar varandra och en ung alkoholiserad advokat som tar sig an fallet. Skarpt och sorgligt.

… dokusåpecomeback. Anders Öfvergård är alldeles utmärkt som programledare för fräscha veteran­serien ”Robinson” (TV4), både empatisk och skoningslöst rak när det behövs. Snyggt att han ställer de hopbundna gnällspikarna Månsson och Lillemor till svars för att de lämnade Marie ensam i buren hela natten.

… regissör. Gabriela Pichlers ”Amatörer” går på bio nu, men för den som missat hennes tidigare storverk ”Äta sova dö” visas den i kväll på SVT 2. Nermina Lukac vann en guldbagge för sin roll som Raša som kämpar för att försörja sig och sin sjuka pappa.

… repris. Jag har tipsat om ”Collateral” tidigare, BBC-serien med Carey Mulligan som okorrumperad snut i en härva av flyktingpolitik och beställningsmord, men nu finns den äntligen att se på Netflix.