Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Sörjde sin farbror i betalt samarbete: ”Kanske upprör mer än det tröstar”

Ann Söderlunds svar efter kritikstormen: ”Hemskt ledsen”

Publicerad 2023-02-22

I betalt samarbete med... döden.

En kritikstorm har dragit in efter att Ann Söderlund sörjde sin döda farbror på Instagram.

– Tråkigt att det är så laddat att prata om döden i betalda samarbeten. Det kanske upprör mer än det tröstar, skriver hon till Aftonbladet.

Tv- och poddprofilen Ann Söderlund, 50, la upp ett inlägg på Instagram där hon sörjde sin bortgångne farbror. Och bara några dagar innan la skådespelaren Malin Berghagen, 56, upp ett inlägg där hon sörjde sin granne som gått bort.

Ann Söderlund.

Men internet rasar över att inläggen är i betalt samarbete med Ignis begravningsbyråer. Och Ann Söderlunds Instagram-inlägg fick bara ligga uppe några timmar innan hon tog bort det.

”Hur kan du göra ett samarbete över att din farbror har dött? Helt sinnessjukt”, kommenterade en följare innan bilden togs bort.

Anns svar: ”Det känns bra”

Medan bilden fortfarande fanns uppe så svarade Ann på ovanstående kommentar:

”Är inte hela problemet med svenskars inställning till sjukdomar och döden att locket ska läggas på. Vi ska ”inte prata om det”. Nu gör jag den och det känns bra. Samarbete eller ej.” skriver hon.

Och när Aftonbladet når Ann Söderlund för en kommentar kring händelsen förklarar hon att det inte var meningen att såra någon.

”Tråkigt att det är så laddat att prata om döden i betalda samarbeten. Det kanske upprör mer än det tröstar. Jag tog bort inlägget och är hemskt ledsen om jag sårat någon”, skriver hon i ett meddelande till Aftonbladet.

Däremot anser Malin Berghagen inte att hon behöver förklara sig när det kommer till sitt betalda samarbete.

”Jag har inget problem med att göra reklam för något så viktigt som hjälp och stöd vid någons bortgång.”, skriver hon i ett meddelande till Aftonbladet.

Malin Berghagen.

Kritikstormen flyttade till ny plattform

Men att Ann Söderlund raderade inlägget på Instagram verkar inte satt stopp på den kritikstorm som tagit fart. På Twitter skriver en användare:

”Haha wow, föreställ er att ens farbror dör och första tanken blir: hur kan jag tjäna pengar på detta?”

Och kommentarerna under rasar in med användare som undrar hur ett sådant här samarbete kan uppstå från första början.

Aftonbladet har sökt Ignis begravningsbyråer.