Björn Ulvaeus rasar mot reklamfilm från Folkhälsomyndigheten
Anser att den diskriminerar äldre
Uppdaterad 2021-08-26 | Publicerad 2021-05-05
Björn Ulvaeus rasar över hur Folkhälsomyndigheten skildrar äldre i en ny reklamfilm.
Han sågar även svenska myndigheterns behandling av äldre.
– Jag tror att ålderismen är mer utbredd här än i de flesta andra länder, säger han till Aftonbladet.
Artisten och låtskrivaren Björn Ulvaeus, 76, reagerar starkt på hur Folkhälsomyndigheten framställer äldre människor i den ny reklamkampanjen. Tanken är att visa vad de över 70 kan göra efter att de har fått sitt vaccin mot covid-19.
Men Björn Ulvaeus menar att myndigheten visar en stereotyp och förlegad bild. Och den är diskriminerande mot äldre.
”Vi hälsar inte på barnbarnen och läser böcker för dem och vi för inte intressanta samtal över middagsbordet med unga och gamla vänner. Vi hjälper inte till med våra erfarenheter när de behövs på tidigare arbetsplatser, tränar på gym eller går och shoppar i gallerior. Nej, enligt FHM dansar vi i ensamhet eller i par hemma i våra bostäder. Utstuderat löjliga dansrörelser,” skriver Ulvaeus i en debattartikel i Dagens nyheter.
Enligt Ulvaeus finns det bakom reklamfilmen en trångsynthet som i förlängningen leder till att Sverige går miste om den tillgång som landets äldre utgör.
"En statlig myndighet betalar dyra pengar för att förmedla en klichébild av äldre människor i vårt land", skriver Ulvaeus.
Han anser, utifrån egna erfarenheter, att äldre i dag är mer sociala och aktiva än de var förr. Han förstår att avsikten inte har varit att skada den äldre generationen i Sverige. Men han står fast vid att reklamfilmen är ett feltänk från Folkhälsomyndigheten.
"Statliga myndigheter borde veta bättre. Politik kan ju ändra förhållanden och så småningom också attityder", skriver Björn Ulvaeus.
För Aftonbladet utvecklar Björn Ulvaeus sin kritik.
Varför tror du att man har valt att skildra äldre som man gjort i Folkhälsomyndigheternas filmer?
– Därför att de i ledande ställning i de statliga verken och filmmakaren ser oss på det sättet, säger Björn Ulvaeus.
Varför är reklamfilmerna så provocerande?
– Därför att de i onödan förstärker en stereotyp bild av äldre som inte är bra för någon.
Skulle du säga att det finns något ”typiskt svenskt” i den här synen på våra äldre?
– Jag tror att ålderismen är mer utbredd här än i de flesta andra länder.
Hur vill du att samhället bemöter äldre människor?
– Som individer. Det finns en rik mångfald av oss precis som det gör med dem emellan 30 och 40. Men inte drar vi alla dom över en kam. Eller hur, säger Björn Ulvaeus.
Aftonbladet har sökt Folkhälsomyndigheten som avböjer att kommentera.
PODD Kalifornien – och hoppet som återvände
Aftonbladet Daily med Magnus Sundholm, Aftonbladets korrespondent i Los Angeles.