Wiktorias supersatsning – miljonstretegi bakom succén
Publicerad 2016-02-14
”Vill slå internationellt”
MALMÖ. Miljonsatsningen tog henne till final.
Bakom Wiktorias skräll fanns en internationell superstrategi.
– Jag har jobbat skithårt. Jag tror inte att någon förstår hur hårt jag faktiskt jobbat, säger hon till Nöjesbladet.
Planen var att visa något som aldrig gjorts förut.
Finalskrällen Wiktoria Johanssons, 19, supershow är designad av Londonbaserade showbolaget High scream, som programmerat shower till världsstjärnor som Avicii, David Guetta och Axwell & Ingrosso. Strategin inför numret var uttänkt i detalj och gjort för att kunna tas internationellt.
– High scream kom in i arbetet med numret på en gång. Vi ville göra något som vi visste skulle sticka ut. Finalen har varit en bonus hela tiden, vi vill få den här låten att slå internationellt, säger Wiktoria.
Kostat en miljon
Enligt uppgifter till Nöjesbladet ska den avancerade scenshowen kostat upp mot en miljon kronor. De animerade projektionerna var specialgjorda just för Wiktoria och krävde att artisten stod millimeterrätt på scenen.
– Jag har jobbat sktihårt. Jag tror inte att någon förstår hur hårt jag faktiskt jobbat eller hur mycket som faktiskt händer bakom. Jag gör en liten del av jobbet men sedan har jag fantastiska människor som hjälper till att göra numret, säger hon.
19-åringens låt är extremt krävande och under veckan klarade hon fortfarande inte av att sjunga den mer än två gånger i rad utan att tappa rösten.
Tränat stenhårt
För att bygga upp styrkan har hon sprungit på löpbandet och sjungit samtidigt. Hon har dessutom varit under strikt tränings – och kostschema.
– Jag har tränat stenhårt. Först en gång om dagen och sedan utökade vi det till två gånger om dagen från och med jul. Jag har repat på låten varje dag. Verkligen varje dag, säger hon.
För att hålla fokus har hon gått och lagt sig tidigt om kvällarna och stängt av telefonen minst en timme innan. Men från och med onsdagen tävlingsveckan var hon helt utan telefon.
– Jag har verkligen gjort allt för att fokusera på det jag ska göra. Hållit mig borta från sociala medier och det som skrivits. Det har varit bra tror jag, säger hon.
Har du känt en press över att numret är så påkostat och genomjobbat?
– Jo men självklart har jag känt ett ansvar, men jag visste att mitt team tror på mig, att de ville att jag skulle göra mitt bästa och att de skulle vara nöjda så länge jag var det. Och jag är jättenöjd!