Björn Kjellman och Suzanne Reuter är nya Ica-Stig och Ica-Stina
Tar över efter Loa Falkman
Uppdaterad 2021-11-30 | Publicerad 2021-01-31
Björn Kjellman är nya Ica-Stig. Dessutom blir det en Ica-Stina för första gången – Suzanne Reuter.
Det avslöjar Ica i sin nya reklam, där de presenterar de två nya cheferna i reklamfilmerna.
Skådespelarna Suzanne Reuter, 68, och Björn Kjellman, 57, blir båda nya chefer i butiken, efter flera veckors spekulationer om vem som skulle ta över rollen som Ica-Stig.
”Det känns väldigt spännande att ta sig an den här rollen som mina kollegor gjort så bra de senaste 19 åren. Jag hoppas kunna göra min egen tolkning utan att klanta till det fullständigt”, säger Björn Kjellman i ett pressmeddelande.
”Världens lycka”
Till TT säger Björn Kjellman att han tackade ja dels för att det är ”väldigt roliga reklamfilmer och en institution som är kul att få vara en del av”, dels för att det faktiskt råder en pandemi.
– Det är coronatider och jag är frilans – det är ju världens lycka att få den här sortens arbete just nu. Jag är jätteglad för det.
Han säger också att han har haft ett ”peptalk” med Loa Falkman.
Loa Falkman hade tidigare rollen som Ica-Stig i nästan sex år, och innan dess var Hans Mosesson Ica-Stig med hela svenska folket i 13 år.
Snarta Mello - tävla mot vänner & experter i SchlagerReuter blir Ica-Stina
Det här blir första gången som en Ica-Stina presenteras i de populära reklamfilmerna, som Ica-Stigs storasyster. I reklamen återvänder hon till Ica-butiken, som hon äger 51 procent av, efter flera års resande.
”Det är väldigt roligt att vara med om att introducera en ny karaktär i ICA-såpan, särskilt som det finns fler kvinnliga handlare i dag. Så det här ser jag fram emot”, säger Suzanne Reuter.
Ville ge utrymme för en kvinna
Icas marknadsdirektör Josefin Lundmark säger i pressmeddelandet att valet föll på Björn Kjellman och Suzanne Reuter för att de, utöver att vara meriterande skådespelare, har en komisk tajming de hoppas ska ”underhålla svenska folket”.
”Vi ville också ge utrymme för en kvinna att få representera handlarrollen även i våra reklamfilmer, för att spegla de många duktiga kvinnliga ICA-handlare som finns därute”.
Mosesson: ”Spännande”
Reklamfilmerna om Ica-handlaren har sänts sedan december 2001, då med Hans Mosesson som Ica-Stig. I början av 2015 lämnade han rollen.
– Jag har tjatat om att det borde vara en tjej som tar över stafettpinnen. Om det blir så att Suzanne ska fortsätta där så är det väldigt roligt, och med Björn Kjellman där, det blir spännande att se vad de ska hitta på, säger han till Aftonbladet.
Av ursprungsskådespelarna har bara Paul Tilly, 47, medverkat sedan start.