Tio år av mode
Uppdaterad 2014-06-04 | Publicerad 2014-05-26
Så har Nelly.com hittat nyckeln till framgång
Det är ingen slump att modesajten Nelly valde supercoola skådespelerskan Leighton Meester som frontfigur inför våren och sommaren 2014.
Den svenskägda webbutiken firar tio år i år, och affärerna går bra nu, mycket tack vare företagets förmåga att tilltala exakt rätt målgrupp. Meesters utstrålning och stil passar perfekt för företaget.
Allt fler unga modeintresserade tjejer handlar via sajten. Sedan starten 2004, då Nelly enbart sålde underkläder, har de ökat sin omsättning med hela 6 000 procent. Från början arbetade de med 30 varumärken – nu säljer de kläder, skor, skönhetsprodukter, väskor, handskar och accessoarer från dryg 850 olika märken. Dessutom satsar de nu stort på linjerna med företagets egen design.
– En stor del av vår framgång handlar om att vi känner våra kunder väldigt väl, förklarar Emina Alivodic som är chefsdesigner på Nelly.
– Leighton Meester är definitivt en tjej som passar våra värderingar och det vi vill förmedla. Hon har bra självförtroende, känns creddig och är en bra internationell ambassadör nu när vi går ut stort och satsar mer och mer globalt, fortsätter hon.
I dag har Nelly, vid sidan av alla kända märken, dryg tio egna varumärken. Mycket kreativ energi läggs på att utveckla nya silhuetter, hitta nya material och, som Emina Alivodic uttrycker det, ”driva modet framåt”.
– Design är ett konkurrensmedel i dag. För att kunna göra kommersiella tolkningar och anpassa design till just våra kunder måste vi vara bra på research och kunna plocka ner bollarna i precis rätt tid. Det handlar om tajming och om att kreera, inte kopiera, säger Emina Alivodic.
Hennes designteam arbetar på huvudkontoret i Borås. En hel vägg är täckt med selfies tagna av Nellys kunder, för att de dagligen ska påminnas om vilka de designar för.
– Våra kunder älskar mode, men har inte enorma summor varje månad att lägga på kläder, säger Emina Alivodic.
En av fördelarna för näthandlare är att de snabbare än klassiska butiker kan snappa upp vad kunderna efterfrågar. Vad söks det mest efter på sajten och vad tittas det oftast på? Det mesta som sker på nätet är mätbart, så även kundernas köpbeteenden.
Magnus Månsson är VD för Nelly sedan drygt två år tillbaka och han ser närheten till kundernas önskemål som en viktig framgångsfaktor.
– Vi har ständigt varit fokuserade på konsumenten, och aldrig gått ifrån den målgrupp, den tjej, vi från början vände oss till, säger han.
Man har flera gånger samarbetat med Rebecca Stella och Leighton Meester har frontat företagets kampanj.
Han ser på målgruppen som utåtriktade, glada, självständiga och roliga tjejer som gillar att festa.
– Det tror jag är nyckeln, att vi aldrig har svävat i väg och försökt göra någonting annat än att sälja mode som de här tjejerna gillar och har råd med, säger han.
Fördelen med att snabbt få koll på efterfrågan via nätet innebär också att företaget snabbt kan reagera på trender och beteenden när de skapar nya kollektioner.
– Vi har ju mycket fakta när vi tar fram våra egna plagg. Det gör att vi vågar ta snabba beslut. Det är riktigt härligt att få jobba så när det kommer till design, säger Emina Alivodic.
Nelly firade sin 10-års dag med en storslagen fest på Lydmar Hotel den 17 maj. Spana in bilderna från festen i bildspelet. Eller kolla in den här filmen och upplev festen själv.
Nellys VD om framtiden för mode på nätet:
– Teknikutvecklingen gör detta till en ruskigt snabbrörlig bransch. För bara ett och ett halvt år sedan surfade alla via datorn, nu är det paddor och telefoner som gäller, säger Magnus Månsson som är vd för Nelly.com
– Näthandeln kommer definitivt att öka framöver. Förmodligen kommer nya fenomen kopplade till mode och stil uppstå via sociala medier eller i form av helt nya köpbeteenden. För att hänga med gäller det för oss att ständigt vara lyhörda inför nya trender på alla fronter.
AV: Mia Sahl