Han styr modesverige
Uppdaterad 2014-05-19 | Publicerad 2014-05-16
H&M Mans chefsdesigner Andreas Löwenstam mäktigast inom svenskt herrmode
Zlatan, Avicii, designern Johan Lindeberg och Jonny Johansson på Acne finns alla med på listan. Men mäktigast inom svenskt herrmode är mannen som klär var och varannan svensk man.
Tidningen King Magazine har för åttonde året i rad listat de hundra främsta makthavarna inom svenskt herrmode. Årets förstaplats innehas av Andreas Löwenstam, chefsdesigner på H&M Man.
Grattis till förstaplaceringen – hur känns det att vara mäktigast i mansmode-sverige?
– Tack! Det känns smickrande och hedrande. Men det var jättesvårt att ta in, jag har hela tiden gått runt och undrat när de ska ringa upp och säga att det blev fel. Det jag är mest glad över är att de uppmärksammar hur hårt vi arbetar mot våra herrkunder. En sådan klapp på axeln är alltid rolig att få.
– Ja, det är något som vi märker jättetydligt. H&M är inte dumdristiga, vi skulle inte ha öppnat den här butiken om inte marknaden var mogen och det fanns en efterfrågan.
I pressmeddelandet om din utmärkelse kallar King dig för ”statsminister i världens mest demokratiska modenation”. Finns det något inom mode som du skulle vilja lagstifta kring?
– Nej, jag skulle inte vilja förbjuda något, men jag skulle gärna vilja skapa mer debatt kring miljöfrågor och sprida intresset för hållbart mode. Vi arbetar mycket med det på H&M genom att ta bort kemikalier ur tillverkningen och våra ”Conscious”-kollektioner.
Hur tänker du kring att skapa trender och följa trender?
– Jag känner inte att jag behöver skapa trender, och det är inte det vi ska göra på H&M. Vi ska jobba med kommersiellt mode och fånga upp nuet – det som våra kunder vill ha på sig just nu. Om vi blir för tidiga med något riskerar vi att kunden inte förstår och inte vill ha det.
Du jobbar med att skapa kläder som de flesta ska kunna ha råd med – men vilket är ditt eget dyraste modeköp?
– Jag skäms nästan över att säga det! För ett och ett halvt år sedan köpte jag en väska från Saint Laurent som kostade som en hel månadshyra. Men jag ser det som en investering och jag har använt den varje dag. Eter det inköpet levde jag på budget resten av året och matchade den med H&M-plagg.
Till sist, hur ska du fira din förstaplats?
– Omringad av arbetskamrater och familj, och försöka att verkligen glädjas till fullo på festen på Café Opera.
Listan över de hundra mäktigaste namnen inom svenskt herrmode firas nämligen med en stor fest på Operakällaren. Vi ringde upp King Magazines chefredaktör Per Nilsson mitt i förberedelserna.
Hur tänker ni när ni sätter ihop listan?
– Vi tittar på vilka som påverkar den svenska mannens modevanor. Det kan vara designers, marknadschefer, modeller och artister. Men det är ingen ”bäst klädda”-lista, det handlar inte om egen god klädstil.
Hur kom ni fram till vinnaren?
– Andreas är utan tvekan den som har mest makt i herrmodesverige. Det beror på att H&M satsar mer på den svenske mannen, de har fått ett bredare och mer slagkraftigt utbud och öppnade nyligen sin första herrbutik.
Ja, hans makt känns rätt så självklar. Men hur påverkar en person som Zlatan som ligger trea på listan?
– Zlatan är otroligt inflytelserik. Vad han än syns i, främst utanför planen men även i fotbollskläder, har jättestor betydelse för svenska pojkar, män och äldre herrar.
Hur är hans stil?
– Som en typisk fotbollsspelare. Han lägger inte så mycket fokus på sina kläder, men det ska han inte heller göra.
Hur stor makt har ni själva?
– Väldigt stor makt, det får vi höra hela tiden från de varumärken och produkter som vi lyfter fram i tidningen.
Hur ska svenska män klä sig till sommaren?
– En trend som startade förra sommaren och blir ännu starkare i år är att sticka ut i färgstarkt och blommigt. Å andra sidan kommer det även mycket svart, vilket är en ovanlig färg för årstiden.
Ni kallar Andreas för statsminister i modesverige. Men om du själv hade makten att vara diktator över herrmodet i landet, vad skulle du då förbjuda?
– Den ilskan som krävs för att bli diktator har svalnat lite med åren. Förr kunde jag bli mycket mer irriterad över hur folk klär sig. Men en sak som fortfarande stör mig är när folk klär av sig på fel ställen. Det kan låta gubbigt, men att gå halvnaken mitt i stan känns väldigt märkligt, oavsett hur snygg kroppen är. Var sak har sin plats.
Tidigare vinnare:
Tidigare vinnare är Jonny Johansson, Acne (2007); Lena Patriksson Keller, Patriksson Communication och Whyred (2008); Örjan Andersson, Cheap Monday och Weekday (2009); Margareta van den Bosch, H&M (2010); Ninni Lindertz, Nike (2011) och Johan Lindeberg, BLK DNM (2012), du (2013)