Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Modesveriges mäktigaste

Uppdaterad 2014-05-19 | Publicerad 2014-05-16

De här 100 styr svenskt herrmode 2014 enligt magasinet King

1. Andreas Löwenstam, H&M, designchef man

I år visar mannen på förstaplatsen att han och hans arbetsgivare, på allvar, anser att männen är minst lika viktiga som kvinnorna. Aldrig tidigare har så hög modegrad erbjudits till så lågt pris och till så många män, oavsett stil, tillfälle eller plånbok. Statsminister i världens mest demokratiska modenation – tillika chefsdesigner i ett av världens största modeföretag – är Andreas Löwenstam. I år är han mäktigast i modesverige. Läs vinnarintervjun här!

2. Jonny Johansson, Acne, kreativ chef

Med oförutsägbarhet som signum har Acne blivit en världsangelägenhet, och i inriktningen för 2014 syns samma kompromisslösa risktagande som alltid varit Jonny Johanssons enda väg. I Acnes kommande höst/vinter-kollektion ser vi mycket oversize, och det framstår som ett logiskt val för att matcha ett självförtroende som, med all rätt, inte längre ryms i ett par stuprörsjeans.

3. Zlatan, PSG, anfallsvapen

Inte ett stygn har han sytt, inte ett plagg har han ritat och kläderna vi mestadels ser honom i täcks av logotypen för ett flygbolag från För-enade Arabemiraten. Icke desto mindre har han dribblat sig förbi 96 av Sveriges största modenamn, och i vinter lär vi få se horder av deffade och tatuerade torsor bada isvak, skona rådjursliv och lufsa genom drivor i finsk snödräkt av 1944 års modell.

4. Lena Patriksson Keller, Patriksson Communication, grundare

Hon har kallats Modesveriges Lady Macbeth, men i stället för att lönnmörda skotska monarker använder hon sitt snart sagt gränslösa inflytande till fördel för spridningen av herrmode i yppersta världsklass. I fjol intog Lena en stol i H&M:s styrelse, att betrakta som en modemässig motsvarighet till att ta plats bland De Aderton.

5. Louise Sondlo, Nike, pr-chef Sverige

Med en stamtavla bestående av idel marknadsmässiga kungligheter som Patriksson Communication och Jung Relations klev Louise Sondlo tidigt i fjol upp på posten som pr-chef för Nike, den aktör till vilken vi står i störst tacksamhetsskuld för att neojoggarna skyler sin skam på sätt som inte bara är funktionsdugliga, utan även estetiskt tilltalande.

6. Jockum Hallin, Christopher Nying & Richardos Klarén, Our Legacy, grundare

Radiant Flux är namnet på SS14-kollektionen, detta en radiometrisk term för kraften i elektromagnetisk strålning, till vilken räknas allt ljus, vare sig det är synligt, infrarött eller ultraviolett. Kollektionens grundtanke är att leka med plaggens färger, och överexponera dem tills färg-tonerna endast blir synliga ur vissa vinklar och under viss belysning. Huruvida vi är fullt redo för dylikt i ett land där den som byter lädernyans i mc-jackan kan få smaka jantelagen återstår att se, men i och med denna sjätteplats säger vi helt enkelt: Strålande.

7. Avicii, superstar-dj

Minus krånglande gallblåsa och blindtarm – vilka båda avlägsnades av amerikanska kirurger i mars och väntas inbringa hisnande belopp på Ebay – är vår största svenskangelägenhet på den internationella musikscenen åter i form att sprida den bekväma elegansens tecken med kepsskärmen i nacken, Ralph Lauren-skjortan på svaj, slagsida från dykaruret och ormtjusarhanden dirigerande hundratusenhövdade publikhav i extas. Precis som vi helst ser honom, näst en plåtning i King.

8. Per Håkans, Tiger, marknadschef

Gömd bakom ett namn som gjorts ogooglingsbart av de allt större framgångarna för dansbandet Per-Håkans döljer sig en visionär med fötterna så fast förankrade på jorden att han använde sina egna minnen av tiden som nisse på Scandic Hotell Örebro som inspiration för Tiger Jeans fjolårskampanj Working 9 to 5, i vilken samhällets nattarbetande skrån lyftes fram i rampljuset.

9. Johan Lindeberg, Blk Dnm, grundare

Kärnreaktorn bakom Blk Dnm – numera buren över den amerikanska kontinenten med hjälp av en dunktankad Buick LeSabre 1968 så nedcabbad att skägget blir en trafikfara – fortsätter att gå från klarhet till klarhet inte bara vid ritbord och symaskin, utan även bakom en kamera som fingertoppskänsligt fångar den känslomättade rock’n’rollstämning märket eftersträvar med modeller som Charlotte Gainsbourg, Kenza Fourati och Chloë Sevigny.

10. Hannes & Simon Hogeman, Très Bien, ägare

För svenskt herrmodes e-handel är brödraparet Hannes och Simon vad Wilbur och Orville Wright var för mänsklighetens drömmar om att kunna flyga, vad Frank och Jesse James var för det amerikanska 1870-talets innovativa tågrånstekniker och vad Wilhelm och Jacob Grimm var för de antropomorfa mormorsimiterande vargflockarna. Med Our Legacy-kollaborationen Welcomes andra kollektion har man återigen befäst sin höga ambitionsnivå till mervärde för varje modemedveten soffpotatis.

11. Joel Kinnaman, skådis

Sveriges it-boy sågs inte jättemycket på de vita dukarna hemma i Sverige. Men det innebar inte att han var osynlig. Rollen som JW återupprepades med bravur i sista delen av Snabba cash-trilogin och The Killing rullade runt på diverse tv-kanaler. Men största stilfaktorn var ändå nyheten om att Joel cashat hem huvudrollen i mega-mastodontfilmen RoboCop. Sannerligen mäktigt.

12. Claes Bodén, Jung, vd och grundare

Jung fortsatte under förra året att bygga starka relationer, såväl med nya som gamla kunder som med den mass- och minimedia deras erbjudande är riktat från och till. Resultatet, prisvinnande pr som når långt utanför de svenska landsgränserna, ett helt koppel nya kreatörer på lönelistan, såväl som ett gäng nya kunder i fakturabanken. Den lyckade Volvoreklam som rullat runt på landets betal-tv-kanaler, med en jagande Zlatan, är inte bara made by Sweden – den är också made in Sweden. Och jungianerna hade i allra högsta grad ett finger med i det spelet.

13. Christoffer Bastin, Gant, kreativ chef

Stoffe Bastin klättrade ett par pinnhål ovan jante i och med att han utnämndes till kreativ chef på svensk-amerikanska flaggskeppet Gant 2012. Helt plötsligt fick vi modemässigt hopp om att de golfbanekompatibla rosa pikékragarna skulle hängas in på lagret för gott och att Stoffe i stället skulle plocka fram det kreativa designtänk som präglade hans tid vid rodret på Gant Rugger. Vi är övertygade om att med Stoffe på kommandobryggan kommer Gant att vara lika osänkbara som, eh, Titanic.

14. Stefan Öberg, Tradera/Ebay Sverige, vd

Nä, Traderas nytillträdde vd Stefan Öberg är kanske inte ett household name. Men företagen han leder är sannerligen det. De ekologiska såväl som ekonomiska uppsidorna med att sälja vintage utan skärande mellanhänder är en guldgruva för alla med för stora köpvanor och för små garderober. Tradera och Ebay gör det möjligt att frigöra kapital i takt med att säsongerna växlar. Det tackar vi för.

15. Oskar Linnros, artist

Förra året bjöd inte på en ny, namnrelaterad frisyrtrend bland Stockholms innerstadshipsters. Den bjöd däremot på en reinkarnerad Oskar Linnros, som iklädd ett synnerligen präktigt skägg passade på släppa en rad slagdängor som klättrade upp och ner för landets topplistor. Och, handen på hjärtat, visst är det skönt att bäversvansfrisyren äntligen fått gå i ide. Att Linnros dessutom till stora delar bytt från dur till moll på Klappar och slag, och på så vis blivit betydligt svartare, tycker vi är värt en riktig modeapplåd.

16. Gustaf Öhrn, Stadium, vd

Fjolåret markerade inget trendbrott när det kommer till den i samhället eskalerande hälsomedvetenheten. Bra, tycker Gustaf Öhrn, eftersom träningsiver innebär att mången kund in på Stadium kliver. Och med ett butikskoncept som löper i kapp med sin samtid fanns alla förutsättningar för att omsättningsrekorden skulle nå nya höjder under 2013. Och det gjorde de.

17. Jessy Heuvelink, J.Lindeberg, designchef

Jessy är en av svenskt modes skarpaste profiler – både bokstavligt och bildligt talat. Han må ha sina tulpanrötter i Holland, men designmässigt är hans skapelser lika mycket Berlin som Neapel. I takt med att Jessys designego vuxit upp har också hans fäbless för rock’n’roll fått blomma ut rejält. På King gillade vi verkligen de självförtroende-fyllda kollektionerna förra året och vi älskar dem som kommer i framtiden.

18. Pablo Isla Álvarez de Tejera, Inditex, vd

Med butikskoncept som Zara och Massimo Dutti har Inditex den svenske modekonsumenten i ett rejält punggrepp. I landets gallerior och stadskärnor erbjuder man nu kontinentalmode till en peng i paritet med Perssons svenskättade prispressare. Och allt styrs med järnhand från spanska Galicien. Men trots att det skiljer 275 mil mellan Arteixo och den svenska gränsen har avståndet mellan de spanska herrmodeskaparna och de svenska konsumenterna aldrig varit kortare. Vi vet inte hur Pablo har skaffat sig så styv skandinavisk modekoll, men vi ser i vår interna försäljningsstatisik att vi konstant säljer ett nummer i Spanien.

19. Seb Dollinger, Eton, kreativ chef

De svarta siffrorna löper genom Etons bokföring som de röda sömmarna i märkets skjortkragar. Eton tycks i dag vara det första och mest självklara märket för alla svenska män med behov av en egen skjortgarderob. Att dessutom Sebastian själv klivit ut ur bakgrundsgarderoben och börjat fronta märkets egna reklambilder tycker vi är både lagom kaxigt och mycket underhållande. Kreativt och mäktigt, med andra ord.

20. Axwell, Superstar-dj

Den svenska husmaffian må ha tagit ett sista farväl av sin vänskap på Friends Arena och därmed packat sitt pick och pack ut från världens topplistor. Men Axwell beställde en enkel resa tillbaka på direkten. Resan gick från Miami via Ibiza direkt in i din Spotifyspellista. På vägen hann han (och hans före detta gängmedlemmar) också med att rulla ut en massiv reklamkampanj för Volvo såväl som en alldeles egen dynamitparty-turné med Carlsberg. Alla kom, alla såg och Axwell segrade.

21. Jimmy Johansson, AWB, vd

Att Jimmy Johansson och hans AWB (lugna er, vi pratar om pr-byrån, inte den högerextremistiska gruppen i Sydafrika) är en power player på den svenska modescenen råder det knappast någon tvekan om. Med ett kundregister som sträcker sig från rockmagnaterna Kent via några av Stockholms coolaste restauranger till varumärken som Dr. Martens, Nike och Tommy Hilfiger, så skrattar Johansson & co hela vägen till såväl bank som pressklippspärm.

22. Emma Stjernlöf, Adidas, marknadschef

Få personer lever upp till Adidasmottot »All in« lika mycket som företagets svenska marknadschef Emma Stjernlöf. Kanske är det också därför vi upplever 2013 som året då vi såg och hörde mer än någonsin från den tyska sportjätten. Kingfavoriten har onekligen varit det avantgardistiska samarbetet med Rick Owens. Nya modellen ZX Flux var visserligen också cool. Och nu höll vi på att glömma relanseringen av Stan Smith, världens snyggaste sneaker alla kategorier. Ni fattar.

23. Branko Perkovic, Zoovillage.com, grundare och vd

I begynnelsen av King Magazines årliga 100-lista benämnde vi felaktigt Branko Perkovic som Zlatko Branco i motiveringen. Ett korrekturfel ingen ville ta skulden för och likväl en händelse vi i dag är lika stolta över som Carl-Henric Svanberg torde vara över termen »small people«. Men förhoppningsvis har Perkovic gått vidare här i livet. Han är ju trots allt grundare och vd för en av Sveriges största och mest välsorterade onlinebutiker för män och borde ha annat att tänka på.

24. Matias Varela, skådis

Skinnjacka, kostym eller mysbyxor: Släng på skådespelaren Matias Varela vad som ligger närmast och han kommer att se stenhård ut. Med briljanta insatser i Snabba cash, Livet deluxe och Ettor och nollor har vi onekligen fått mersmak för denne svenske Tom Hardy. För att få se ännu mer av Varela håller vi nu tummarna för en Hollywoodkarriär, eller varför inte en ny vända av Kumla-internernas favoritfilmserie Arne Dahl?

25. Magnus Hultin, Brothers, designchef

Som designchef för samtliga av Brothers egna klädlinjer såväl som för spjutspetsmärket The Tailoring Club har Magnus Hultin en fullmatad tillvaro. Så fullmatad att han ibland tvingas sova på flygplanstoaletter för att orka med alla besök hos fabriker och tygleverantörer. Då är det roligt att se att hans insats gett avkastning för kedjan. Brothers blir nämligen i allt större utsträckning den självklara tillflyktsorten för den prismedvetne man som vägrar tumma på kvalitet och stil.

26. Joel Borg, Luger, ansvarig för pr, kommunikation och marknadsföring kring bl a Way Out West

I en tid där artister sätter agendan för hur vi klär oss erbjuder onekligen festivalen en magnifik catwalk. Men i fallet med Way Out West, den festival som Joel är med och basar över, begränsar sig påfåglandet inte bara till scenerna. I stället är det minst lika viktigt att se bra ut såväl framför scenkanten som bak på backstageområdet. Förutom de fantastiska bokningarna är det detta som gör WoW till Sveriges bästa festival. Alla kategorier. Och just fingertoppskänslan i blandningen är det som karakteriserar Joel Borgs arbete med Way Out West. För någon måste ju stå rakryggad och lotsa Sveriges överlägset bästa musikhelg -mellan klämda gitarristfingrar, gnälliga jour-nalister, arga vädergudar och pulled pork-besatta karnivorer.

27. Andy Olsson, Vans, marknadschef

Om Vans motorcykeltokige svenska marknadschef Andy Olsson haft en procent på de Authentic’s, Sk8-Hi’s, Era’s eller Slip On’s som sålts i landet det senaste året så skulle han ha kunnat lägga ett bud på hela Triumph Motorcycles Ltd. Nu misstänker vi att så kanske inte är fallet, men förhoppningsvis hindrar det inte Olsson från att sladda upp på hemorten Hälsös högsta punkt, stänga av motorn på sin Royal Enfield, dra ett djupt andetag och skrika av glädje.

28. Hans-Christian Meyer, Ralph Lauren, Skandinavienchef

Sveriges bäst klädda dansk, Hans-Christian Meyer, fortsätter att styra den skandinaviska delen av preppygiganten Ralph Lauren med samma precision som han kammar sin sidbena och drar åt sin slipsknut. Och den som påstår något annat efter att ha sett förra årets invasion av Polospelare på bröst kan kort och gott hålla sin kæft.

29. Roger Tjernberg, Oscar Jacobson, vd

Utländska kostymjättar har ett jätteproblem i kikaren på den svenska horisonten: Oscar Jacobson. För hur ska man kunna fortsätta övertyga konsumenter om att köpa dressade plagg som både sitter sämre och är av sämre kvalitet än detta svenska alternativ som gör precis allt rätt? Till ett mer förmånligt pris dessutom. Nåväl, detta är frågor som knappast bekommer vd:n Roger Tjernberg när han sveper en espresso och drar fingrarna över det breda slaget på sin kashmirkavaj.

30. Richard Woodbridge, Nelly.com

Marknadschef I förra årets motivering förutspådde vi att Borås-baserade onlinejätten nelly.com skulle klättra några placeringar på denna lista. Vad vi däremot inte förutspådde var att de skulle fläska på med en helt egen sajt, komplett med tillhörande tidning, för oss män. Med NLY Man och deras hundratals varumärken har du inga ursäkter att inte se bra ut längre. Bara att klicka hem plaggen till dörren. Ja, det skulle i så fall vara att du inte har internetuppkoppling. Eller något hem.

31. Lalle Johnson, stylist och designkonsult

Kampanjer för Brothers, Dressmann och H&M, modejobb för bland annat NK Stil och blaskan du håller i din hand, konsultuppdrag för J.Lindeberg… Listan på stylist Lalle Johnsons kunder skulle kunna göras längre än Porfirio Rubirosas genitalier. Addera en personlig stil som innefattar -allt-ifrån måttade Super 160´s-kostymer, flambo-yanta sidenscarfar och handstickade kashmirstrumpor (som sprider en behaglig doft av vanilj) så förstår du varför Signor Lall’ prenumererar på 100-listeplaceringar.

32. Konrad Bergström, Zound Industries, grundare

Med identitetsbyggande design och gediget hantverk utmanade Zound Industries ljudbranschens anonyma särställning och fick en hel värld att vända andra örat till. Fem år senare är Konrad Bergströms stilriktiga ljudverkstad, med varumärken som Urbanears, Marshall och Molami i portföljen, ett av de snabbast växande företagen i Sverige – med en rekordökning på 10 932 procent på tre år och mer än 5 miljoner sålda produkter. Hatten av – lurarna på.

33. Roger Kylberg, Boomerang, vd

Boomerang svävar över Modesverige likt en fridlyst havsörn, till synes opåverkad av tillfälliga trender, konsumtionshets och slit och släng-kultur. Med plagg inspirerade av skärgård och det klassiskt skandinaviska är märkets kollektioner lika tidlösa som de är enkla, med en grundläggande devis om att kvalitet alltid går före kvantitet. 2014 lanseras Boomerang linjerna Eyewear och Homewear och ger den mångåriga miljövännen ytterligare luft under vingarna för att lyfta långt över sina konkurrenter.

34. Lotta de Champs, Presskontakterna, vd

1989 toppade popduon Roxette den amerikans-ka Billboard-listan med världshiten The Look. Samma år grundade Lotta de Champs den första svenska pr-byrån helt inriktad på mode. Vad Per Gessle och Marie Fredriksson gör i dag har vi ingen aning om (och vi bryr oss ärligt talat föga), Lotta jobbar däremot hårdare än någonsin. Nya prestigekunder som Victorinox, Samsøe & Samsøe, Jofama, River Island och Boomerang är ett bevis om något på att hårt arbete lönar sig.

35. Håkan Hellström, artist

Håkan Hellström må vara ett tappat självförtroende men stilmässigt är han aldrig längre än 2 steg från paradise. Sjömanskostymen var För en lång lång tid sedan. I dag är det svarta mc-jackor, tajta stuprörsjeans och en knullruffsig Dylan-frisyr som håller Göteborgsskalden Uppsnärjd i det blå. En stilmässig såväl som musikalisk utveckling som får hela Kingredaktionen att vilja starta upp ett band och låta det explodera i skyn. Det är så vi säger det.

36. Ann Ringstrand & Stefan Söderberg, Hope, grundare

Med visningsdebut under vårens modevecka i Paris och en butikssatsning i Amsterdam börjar världen få upp ögonen för Hope på allvar, och även inom rikets gränser utökar man sitt revir med nya butiker i Göteborg samt en i Täby Centrum, det sistnämnda i ett vågat försök att rycka området ur Applesektens överentusiastiska klor. När det som en gång var en förhoppning är infriad följer frågan om huruvida märket kommer att tvingas till namnbyte.

37. Johan Ryding, Sportamore, vd

Med en föredömlig varumärkesportfölj och konsumtionseggande kunderbjudanden som prisgarantier och fri frakt och returer har webbshoppen Sportamore raskt etablerat sig som Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet, med habila 20 miljoner besökare om året. Hur många av dessa intäktskällor som faktiskt sportar »more« låter vi vara osagt och välkomnar i stället våra framgångsrika nykomlingar på årets lista med deffade armar.

38. Ulrika Nilsson, Jus, ägare

Likt ett jus i mörkret i ett allt mer likriktat shoppingklimat stärker Stockholmsbutiken Jus sin position som en av landets mest självklara modedestinationer med fördjupade samarbeten med Dries Van Noten och Comme des Garçons och nyvärvningarna Raf Simons och Guidi. Addera butiksägarinnan Ulrika Nilssons nya roll som Europachef för Johan Lindebergs hjärteprojekt Blk Dnm och du har ett framgångsrecept som vi inte skulle byta bort mot alla Rick Owens-jackor i världen.

39. Per Norell & Andreas Koschnike, Caliroots, grundare

Sympatiska streetwear-syndikatet Caliroots har med sina innovativa butikskoncept och fingertoppskänsla för det limiterade växt sig till en av Europas viktigaste spelare inom gatumode. I fjol invigde grundarna, tillsammans med vapendragaren Vans, sin fjärde butik »The Pit«. Är slip-on-sneakers och skateromantik inte din kopp te är det bara att traska över till syskonbutiken C Store för en mer kontemporär shoppingupplevelse. Caliroots har något för alla.

40. Morgan Sundberg, Filippa K, herrdesigner

Åren går men less is more består. Åtminstone om du frågar 20-årsjubilaren Filippa K – den tidlösa basgarderobens okrönta drottning. Avskalat, sobert och konsekvent är välanvända adjektiv när det kommer till herrdesignern Morgan Sundbergs skräddargärning, som fortsätter att höja modegraden säsong för säsong. I höstas öppnade Filippa K Man sin första renodlade herrekipering i huvudstaden. En anledning så god som någon för att klättra ett par placeringar på listan.

41. Jan Alsén, Morris, grundare

Sedan 2004 står en av Skandinaviens ivrigaste flaggbärare för brittiskt preppymode att finna i textilmeckat Borås, med namnet i arv från en av de mest tongivande butikerna inom området i 1950-talets Stockholm. I Sverige dog adlandet av privatpersoner med Sven Hedin, men en titel från drottning Elizabeth till Sir Jan vore knappast för mycket att begära nu när varje engelsman som kan ta ett ackord fått en.

42. Peter Jansson & Erik Börjesson, Sneakersnstuff, grundare

Genom en långsiktig och konsekvent satsning på kvalitet över kvantitet har femtonårsjubilerande Sneakersnstuff byggt sin verksamhet till gympaskokonnässörens bästa vän, dels i fysisk form i de två butikerna i Malmö respektive högsätet på Åsögatan, och dels via en vital e-handelsplattform som sprider gummisulans evangelium till över 70 länder – inte minst de exklusiva egna samarbetena med märken som Adidas, Puma, Reebok, Lacoste, Tretorn, New Balance och Converse, förtroenden som inte direkt ges till vilken skonasare som helst.

43. Henning Källqvist och Gustaf Rudholm, Care of Carl, grundare

Care of Carl, vars namn härstammar från de båda grundarnas gemensamma mellannamn, huserar i de lokaler där Oscar Jacobson en gång förvarade sina tyger, och en finare bild av tillväxten inom svenskt herrmode är svår att hitta. Med fri frakt och retur erbjuder man fingertoppskänsligt utvalda varumärken som Belstaff, Hackett, Barbour, Eton och R.M. Williams, för att nämna ett axplock.

44. Karl Ohlsén Pettersson, SPG Live, vd

Med stockholmska Summerburst fick Stureplansgruppen Live en flygande start, och tack vare de artistkontakter som vd:n själv odlat under åratal som en fast inventarie på den då embryotiska men i dag världsdominerande housescenen lär kurvan fortsätta peka spikrakt uppåt. En omsättning som steg från dryga 17 till 126 miljoner under de senaste åren talar sitt tydliga språk även för den musikmässigt ointresserade.

45. Danne & Bleckan, Salong Betong, tatuerare

Som ett nav i SB-klicken, ett löst sammansatt nätverk av barndomsvänner som alla blivit anmärkningsvärt framgångsrika inom sina respektive gebit – Näääk, Gustaf Skarsgård, Matias Varela för att nämna några – har Danne och Bleckan odlat sitt eldsjälsprojekt till en framgångssaga som i dag omfattar fem tatuerare och en egen AD, alla fullt sysselsatta med att göra Högdalen och Stockholm vackrare en kvadratcentimeter hud i taget.

46. Henke Lundqvist, NY Rangers, målvakt

En skarpsynt samtidskommentatör påpekade nyligen att Henke Lundqvist är den enda hockeymålvakt som man kan bildgoogla och bara få upp slips- och kostymbilder på – extra anmärkningsvärt med tanke på att han inte får betalt för att stå i buren och se snygg ut, utan tvärtemot stoppar vulkaniserat gummi i 160 km/h på yrkesmässig basis. Lyckligtvis sitter det leende som NY Rangers betalat 60 miljoner dollar för att få behålla i ytterligare sju år säkert bakom målvaktsmasken.

47. Marcus Kollberg, Ibeyostudio, vd

På 90-talet talade alla om Bredbandsjesus. På 00-talet var det Jeansjesus. Frågan är om 10-talet får sin egen Pr-jesus. Marcus Kollberg har onekligen ett skägg värdigt den allsmäktiges son och han har dessutom haft den goda smaken att frälsa Ibeyostudio. Tillsammans med sina lärjungar har han skrapat ihop en kundkrets med både streetwear och streetkredd. Vans, Reebok, Diesel, G-Star Raw och MQ har alla vänt sig till templet på Kammakargatan för att få marknadssyndernas förlåtelse. Och i takt med att ryktet om styrkan i pr-upplevelsen växer lär fler sökande ansluta sig till Ibeyos bullor. King ber en stilla bön för fortsatt framgångsfrälsning.

48. Jens Linderstam, Aberdeen Asset Mgmt, fastighetsutvecklare

Stureplan som shoppingdestination växer så det knakar. Den framgångsrika förlängningen av modestråken längs Biblioteksgatan och NK har lockat tunga namn som Gant Rugger, Crockett & Jones och nu senast Filippa K:s ambitiösa herrbutik till området som på kort tid etablerat sig som ett av huvudstadens mest potenta köpkvarter. Den köpstarka finansmaffian kring Sturegatan behöver med andra ord inte skicka sina sekreterare många meter för att införskaffa dem en ny välstruken vårgarderob. Det kan de tacka Jens Linderstam och Aberdeen Asset Management för.

49. Kim Cesarion, artist

Med titeln soulsångare kan man inte gå till jobbet i blåställ utan att riskera trovärdigheten, och yrkeskårens rykte som välklädda salongslejon förvaltas lika väl som det musikaliska arvet av vår egen Kim Cesarion. Med tanke på den goda klädsmaken är det ironiskt att succén kom med en singel döpt till Undressed. En sorts falsk marknadsföring vi alla kan ställa oss bakom.

50. Maria Erixon Levin, Nudie, grundare

Du kan näppeligen ta många steg i någon av världens modemetropoler utan att få se en denimhöljd ändalykt prydd med de lättigenkännliga snirklande ficksömmar som signalerar att ägaren haft den goda smaken att inhandla ett par Nudiejeans. I väntan på att få se ett förslag på ny svensk flagga med korset i samma mönster kan vi glatt konstatera att Maria behängdes med Kungliga Patriotiska Sällskapets näringslivsmedalj häromåret.

51. Alex "The Mauler" Gustafsson, MMA-fighter

Alex "The Mauler" Gustafsson dök upp som en käftsmäll mitt i nyllet på den svenska idrottsstjärnhimlen. Och efter att han (tveksamt) blivit bortdömd på poäng i mötet om världsmästarbältet fick Alex en liten revansch när han krossade Jimi Manuwa i jakten på en ny titelfajt och samtidigt såg till att smälla till med årets hårdaste Kingomslag. På Kingredaktionen sa samtliga redaktionsmedlemmar upp sina mesiga gymkort för att varje måndagsmorgon dyka upp till veckomötet i klädsamma blåtiror. Man kanske kan säga att MMA har blivit årets modesport, i dubbel bemärkelse. Det gör i så fall Maulern till en väldigt modeinspirerande man.

52. Bob Tavakoli, Gabucci, ägare

Till Gabucci styr du kosan för att ta del av gräddan av italiensk skräddarkonst, trots att du haft oturen att födas ett långskepp från polcirkeln. Med skarpt öga har Bob Tavakoli valt märken som Raffaele Caruso, Borrelli, Belvest och sprezzatura-favoriten Boglioli. Efter flytten i höstas matchar lokalerna ambitionsnivån, och befinner sig på Nybrogatan i hjärtat av Östermalm.

53. Olof Larsson, Nymans Ur, ägare

Tid är pengar. I alla fall i Nymans Urs butik på Biblioteksgatan. Här tar man sig tid att hålla landets mesta klockköpare med landets bästa klockor. Att servicen – både till kunderna och av klockorna – håller lika hög klass som de komplicerade urverk som tickar på i montrarna är en självklarhet. För den med intresse för finmekanik och som är riktigt rik finns det i dag ingen riktig konkurrent till Olof Larsson och hans väloljade arbetsstyrka. Definitivt inte i Sverige och kanske inte heller någon annanstans i hela Skandinavien.

54. Alexander Stutterheim, Stutterheim, grundare

Efter regn kommer solsken. Och efter solsken kommer tack och lov regn igen! I alla fall om du heter Alexander Stutterheim. Man kan tycka att regnrockar i galon borde vara en relativt smal nisch att satsa sina besparingar på. Men detta har visat sig vara Alexanders smala lycka, som inte bara kränger galon här hemma i regntunga Svealand, utan även exporterar för glatta livet. Under förra året sprutade Åsögatans regndansare ur sig både standardrockar och mer konceptuella skyddskläder framtagna tillsammans med såväl artisten och musikern Kanye West som med Volvos marknadsteam som behövde ett toktätt skyddsöverdrag till konceptbilen Estate.

55. Torbjörn Rusck, Ströms, vd

I en tid när konfektionsbranschen i övrigt haltar marscherar Ströms i medvind. General Rusck och hans armé av adjutanter på den anrika herrekiperingen förser såväl landets nuvarande ledare som dess yngre broilers med ruskigt välsytt mode. Och när plaggen flyger av klädhängarna går det kanon i bokföringsböckerna. Slaget om slagen vinns helt enkelt på Kungsgatan 38.

56. Pär Lernström, TV4/Idol, programledare

Det som svenska fotbollslandslagets odynamiska duo Lars-Tommy gjorde för träningsoverallens popularitet i mitten av 00-talet håller Pär Lernström på att göra för den dubbelknäppta kavajen i dag. Men där Lars-Tommy mest verkar ha inspirerat landets kamphundsägare stilmässigt gör Pär ett betydligt bättre jobb. Faktum är att vi inte kan komma på någon programledare som klär lika bra i dubbla rader knappar. Att Pär dessutom är hyfsat nybliven pappa är en inspiration för alla som tror att skaffa avkomma automatiskt innebär krav på praktisk galonuniform 24/7. Faktum är att King är beredda att gå så långt som att här och nu kröna herr Lernström till Sveriges bäst klädde farsa. Det är inspirerande.

57. Pär Carleö, Volvo, marknadskommunikationschef

Du gamla, du fria, du skitsmarta chef.

Du rullar med landets största stjärna.

Vi hälsar dig hårdaste Zlatan uppå jord.

Din ratt, din motor, dina hjul så stora.

Du tronar på minnen från fornstora dar.

Då alla körde göteborgskt i Norden.

Jag vet att du är och du blir vad du var.

Ja, nu vill alla ratta made by Sweden!

58. Anton Sandqvist, Sandqvist, grundare och vd

Det har gått tio år sedan Anton satte sig ner vid symaskinen och tråcklade ihop sin första väska. Mycket tråd har flutit genom maskinerna sedan dess och i dag är Sandqvist norm (men inte normcore!) i den svenska hipstergarderoben. Framgången har varit monumental och nu väntar utrikesexpansion för väskbaronen från Nacka. På King älskar vi omsorgen om detaljerna, kvaliteten i materialet och den diskreta, retrodoftande designen som passar lika bra i bagagehyllan på Airbus A380 till Dubai som på sätet bredvid på pendeln ut till Solna. Du må ha en massa junk i din trunk, men din trunk är i alla fall inte junk!

59. Marcus Skinnar, JC, vd

Före detta stenhandlare Skinnar är antagligen precis vad JC behöver efter ett par år med grus i maskineriet. Med hål i balansräkningen lika avgrundsdjupa som ett övergivet kalkstensbrott är det inget avundsvärt projekt att återigen polera upp den stil-obelisk som JC i decennier varit för alla landets klädintresserade tonåringar med barnbidraget brännande i fickan. Och King kan inte annat än hoppas att Marcus ska vara den fågel fenix som JC så hett behöver. För annars kommer det denimmässiga mörkret att lägga sig tungt över alla mellanstora svenska städers centrumgallerior.

60. Einar Ekbom, New Balance, livsstils- och kommunikationschef

Under 2010 roade sig bloggaren Christian Lander med att lista 136 saker som alla vita män älskar. Även om bloggen var skriven ut-ifrån ett amerikanskt perspektiv var det en hel del som träffade rätt även när det kommer till svenska män. På plats 96 valde Lander att skicka in New Balance. Enligt författaren är det ett minfält att prata med vita män om deras skopreferenser. De byter ständigt favoritmodeller och märken. Utom när det kommer till New Balance – som alla oinskränkt älskar. Och nog ligger det något i det. Därför borde Einar Ekbom ha en relativt lätt arbetsvardag. För vi älskar ju hans produkt. Så mycket att han klättrar tio placeringar på årets lista.

61. Alexander & Johannes Graah, Dr Denim, grundare & ägare

Göteborgsbaserade Dr Denim har länge tvingats stå i skuggan när lovorden haglat över grannen, jeansgiganten Nudie. Men alla gillar en underdog, och om grundarbröderna Alexander och Johannes Graah fortsätter att förse oss med lika snygga och prisvärda jeans är det nog ett och annat svenskt modebolag som kommer att rycka bort handen med rädsla för att bli bitna.

62. Jan Elfström, Jofama, delägare & marknadschef

Med några minst sagt lukrativa samarbeten i ryggen – Kenza och Marie Serneholt för att nämna två – så skulle Malungs okrönte skinnkung kunna luta sig tillbaka på terrassen vid Västerdalälven. Men det gör han inte. Tvärtom så har Jan Elfström och hans team på Jofama under året spottat ur sig fler snygga skinnjackor än någonsin, och då inte minst på herrsidan. Och när vi ändå är inne på ämnet så skulle vi vilja påstå att en av de mest lyckade modellerna var kollektionen som lanserades i samarbete med oss själva. Helt objektivt alltså.

63. Martin Hansson, Metro Mode, herrmoderedaktör

Skaraborgssonen Martin »Modemartin« Hansson har sedan länge visat att hans fokus ligger på något helt annat än att dansa bomfaderalla och spela fiolioliolej. Nej, jakten på den perfekta skinnjackan har varit viktigare. Eller vilka Lanvin-sneakers som funkar till vilka kostymbyxor. Eller hur man adderar en lagom dos grunge i en annars välklädd stil. Att han dessutom delar med sig av sina erfarenheter inom områdena i både papperstidning och sociala medier gör honom välförtjänt av en plats på denna lista.

64. Ursula Wångander, stylist

Med uppdrag för storspelare som Eton, Lexington, Boomerang och H&M lämnar stylist Ursula Wångander få svenska män oberörda. Addera göromål för internationella magasin som L’Uomo Vogue och att hon är en av Sveriges coolast klädda kvinnor så förstår du att Wångander så klart ska vara med på denna lista. Hon har dessutom en son som heter Aron Maiden.

65. Henrik Hobik, Selected Brands, vd

Med kioskvältar-varumärken som Ben Sherman, Caterpillar och Lacoste behöver distributionsföretaget Selected Brands vd Henrik Hobik knappast ligga sömnlös om natten. Och om han mot förmodan nu skulle göra det ändå, så ger vi oss fan på att detta sker i en perfekt sittande pyjamas från Hackett, ett annat av det Göteborgsbaserade bolagets varumärken.

66. Hans Lindeblad, Calvin Klein Underwear, Sverigeagent

Som Sverigeagent för Calvin Klein Underwear är det nog ingen överdrift att påstå att Hans Lindeblad är den person på denna lista som kommit flest modeintresserade män inpå skinnet. 10 000-tals varje säsong, närmare bestämt. Dessa framgångar i kombination med ett flitigt socialiserande bland såväl Solsidans som Falsterbos lite finare kretsar skulle ha kunnat göra Lindeblad till en osoft snubbe. Därför gläder det oss att det är precis tvärtom: Lindeblad har en personlighet lenare än en nyrakad pung.

67. Christian Meermann, Zalando, marknadschef

Vänsterkollektivet lyssnar på indisk sitarmusik och orerar om den kapitalistiska konsumtionsapparatens förtryck. Ett paket från Zalando levereras och det blir knäpptyst. Tystnaden bryts av ett skrik av förtjusning när en ung kvinna river upp paketet med ett par högklackade skor, medan resten av gruppen vrider sig i obehag. Tv-reklamen slog ner som en bomb när den släpptes i Tyskland 2010. I dag är Zalando Europas ledande återförsäljare av mode på nätet med en nettoomsättning på 1,8 miljarder förra året. 95 procent av tyskarna vet vad Zalando står för. Det ter sig bara som en tidsfråga innan svenskarna har samma koll.

68. Jesper Börjesson, TV4, programledare

Helg efter helg fortsätter Sveriges svar på Matt Lauer att leverera sitt Nyhetsmorgon till tittarna i morgonsoffan. Alltid charmig och initierad, aldrig flamsig eller nervös. Addera det faktum att få personer – såväl framför som bakom kameran – ser lika nonchalant välklädda ut i kombinationen kavaj och T-shirt som Jesper Börjesson, och en plats på Kings 100-lista är given. Placeringstappet motiverar vi med att det tyvärr verkar som att två av Börjessons kärnämnen, kvalitativ musik och »kingigt« herrmode, får allt mindre tv-tid under lördagsmorgnarna.

69. Daniel Lindström, Café, modechef

Med simultana hurrarop från både Nike, Adidas och Asics är löparen Daniel Lindström något av ett unikum i sportsammanhang. Men med ett personbästa såväl som högst placerad svensk i kategorin »Manliga journalister över 40« på VM i halvmaraton låter Lindström resultatet tala sitt tydliga språk: En löpare är aldrig bättre än sin sämsta produkt. På King är vi övertygade om att det är denna typ av målmedvetenhet som gör att Daniel Lindström så framgångsrikt lyckats kombinera sin idrottskarriär med sitt extraknäck som modechef på tidningen Café.

70. Astrid Olsson & Lee Cotter, V Ave Shoe Repair, grundare

Alla sagor har ett slut., men det är inte alltid lyckligt. I fallet med V Avenue Shoe Repair är det sista kapitlet nu skrivet, korrekturläst och färdigtryckt. Tyvärr kanske inte historien slutade riktigt som de två huvudpersonerna Astrid och Lee önskade, men ett avslut kan ju också lika gärna vara en ny början. Det hoppas i alla fall Kingredaktionen, som med sorg i sina hjärtan mangrant vallfärdade till konkursutförsäljningen för att bunkra upp avantgarde-mode för minst ett par säsonger framåt. Men eftersom märkets båda kreativa motorer på intet sätt har skurit ihop väntar vi med spänning på vad som komma skall i framtiden. Del två har i alla fall på pappret alla förutsättningar för att bli en riktig bestseller!

71. Filippa Hallstensson, Gant Rugger, designchef

Efter fem år på Rugger-tronen abdikerar kung Bastin 2012 för att styra kungariket Gant mot världsherravälde. Hans efterträdare: stilsäkra naturbegåvningen Filippa »Fifi« Hallstensson. Eller som Bastin själv beskriver henne i en intervju med The Manual: »Fifi är ett jävla underbarn. Hon är bara 25 år men har en förståelse för stil, material och estetik som de flesta av oss skulle ha varit lyckliga om de förvärvat efter 25 år i branschen.« Efter att ha sett Filippas premiärkollektion kan vi bara hålla med. Fifan va bra!

72. Victor Tell & Mikael Söderlindh, Happy Socks, grundare

Happy Socks föddes ur en vision att förändra en vardaglig nödvändighet till ett färgstarkt designföremål – och sprida lite glädje på köpet. 5 år, 15 butiker och 10 miljoner sålda strumpor senare är succén ett faktum. De färgglada strumporna är – precis som senaste samarbetspartnern David LaChapelles fotokonst – en vattendelare. Ännu mer färg åt folket, säger vi!

73. Andres Lokko, skribent

Som prisad Killinggänget-medlem och en av landets mest uppburna popkulturskribenter behöver den postironiske samtidsanalytikern Andres Lokko knappast någon närmare presentation. Med en garderob lika vass som hans penna berikar Lokko Kings krönikesidor med träffsäkra utläggningar om alltifrån Junya Watanabes »smakfullt besvärliga« kollektioner till problematiken i att gå in ett par nya Red Wing-kängor. Uppfriskande ytligt och ständigt välformulerat.

74. Sebastian Hellström, Solo, marknadsansvarig

Få butiker har klätt lika många jeansrumpor i välsittande 501:or som denimmeckat Solo. I snart 30 år har kedjan försett arbetarklassromantiserande storstadsbor med jeans från ikoniska märken som Levi’s, Lee och Wrangler. 2013 stärkte Solo sin denimprofil ytterligare genom att köpa in King-favoriten Blk Dnm, allt för att kunna erbjuda sina konsumenter ett av landets bredaste utbud av farmarkalsonger.

75. Rossana Mariano, RMPR, vd och grundare

Med ett kundstall med en sammanlagd omsättning i paritet med Norges BNP så står Rossana Marianos luxuösa pr-byrå RMPR stadigt även i ekonomisk motvind. Byråns 2013 har varit starkare än på länge – inte minst på herrsidan – med nyförvärv som svenska preppypionjären Morris och globala webbjätten Asos, samtidigt som samarbetet med prestigekunden Louis Vuitton utökas. Visst är det härligt när det går bra för andra?

76. Bosse Hylander, Didriksons, pressansvarig

De finns de som resonerar: Det finns inga dåliga väder, det finns bara dåliga kläder. Och så finns det de som gör något åt saken. I över 100 år har Didriksons klätt allt från väderbitna västkustfiskare till mysfulla gästhamnsflanörer i sina vattentåliga funktionsplagg. De senaste sä--songerna har modegraden höjts i samma takt som seglen i Sandhamn, med nya kollektionen »Didriksons Originals 1913« som märkets stilsäkra flaggskepp. Nu hoppas vi alla på en riktigt regnig sommar.

77. Konrad Olsson, Plaza Magazine, chefredaktör

2013 stod Konrad Olssons livsstilsblaska Plaza Magazine för ett oväntat trendbrott i den krisande tidskriftsbranschen. Magasinet ökade sin räckvidd med 22 procent och bevisade att det fortfarande är möjligt att kränga tidningar i en tid då allt mer fokus förflyttas mot digitala satsningar och gratisinnehåll på webben. Glädjande nyheter, tycker vi på King och välkomnar konkurrensen med en stilla påminnelse om vem som fortfarande är kung på magasintronen.

78. Kristina Lindhe, Lexington, vd

I mitten av 80-talet var Kristina Lindhe en underbetald högstadielärare i en Stockholmsförort, med storslagna drömmar om ett eget livsstilsmärke. I dag är hon vd och kreativ chef för New England-vurmande framgångskonceptet Lexington, med återförsäljare i 19 länder. En resa nästan lika inspirerande som märkets preppydoftande herrmodelinje, som säsong för säsong bevisar att Lindhes Lexington är så mycket mer än blåvita påslakan och lyxiga frottéhanddukar.

79. Daniel Jontén, Peak Performance, marknadsdirektör

Skandinaviens största klädmärke inom funktionellt sportmode, hårdsatsande Peak Performance, fortsätter att expandera och visar inga tecken på växtvärk. Nyrekryteringen Daniel Jontén plöjer fram likt en lavin i modelandskapet och sätter det multinationella märket på kartan. Och med vårens högfunktionella löparkollektion bevisar märket än en gång vem som är herre på Åretäppan. Kan vi räkna med en performance peak 2014?

80. Susanne Ljung, Sveriges Radio, modeskribent

Syns du inte, så finns du inte, heter det. Aldrig har talesättet varit mer missvisande. Och ironiskt nog gäller detta i en nisch där allt handlar om yta. Susanne Ljung är modenestorn som via sitt pogram Stil i P1 varje vecka visar prov på mer kunskap än alla de »yrkesverksamma« som springer på pressmingel och plockmats-event sammantagna (*host* Kings medarbetare undantagna, förstås). Susanne Ljung är en folkbildare i sanning som med varsam röst ledsagar ängsliga fashionistas och ger dem sanningar för livet.

81. Martin Nordin, Fenix Outdoor Sport, vd

Det händer att Kingredaktionen diskuterar olika typer av investeringar. Oftast handlar det om guld, klockor, fastigheter eller utbildning. Men det slutar nästan alltid med aktier. I Fenix Outdoor, närmare bestämt. Martin Nordins företag är själva definitionen av en börsraket som alla önskar de satt sina sista besparingar i. Men vem kunde ha anat att världens kapitalstarka hipsters så kollektivt skulle enas om att Fjällrävenjackan måste vara en stapelvara i garderoben – lika oumbärlig som sotarmössan och tangorabatten. Jo, Martin förstås, som både passade på att ta över hela företaget från sin far och att öppna egen butik i New York.

82. Fredrik Wikingsson, Kanal 5, programledare

Efter ett par lite trista tv-säsonger plockade Fredrik och hans arbetsamma parhäst Filip upp bitarna av sina egna egon och gjorde det de som duo gör allra bäst. Gonzo-journalistik med sig själva i fokus. I självutlämnande La Bamba eldar man förvisso bitvis upp sig själva till likbåls-höjd men ur askan krälar ändå alltid Fredrik Wikingsson upp som en vinnare. Kanske för att han ser bäst ut av de två? Kanske för att hans neuroser är enklare att förstå? Kanske för att han under en koloskopi fick det att gå?

83. Jens Lapidus, författare

Sveriges snyggaste författare var inte särskilt omskriven förra året, framför allt eftersom han faktiskt mest satt hemma och skrev själv. Där-emot gick adaptionen av hans tredje och sista Snabba cash-roman upp på bio. Och den såg bättre ut än någonsin. Suget efter att se mer av både herr Lapidus och hans tryckta ord blev därmed också helt plötsligt akut på Kingredaktionen. Så stort att vi bestämt oss för att sätta honom på omslaget och publicera ett utdrag ur kommande boken. Snyggt gjort, va!

84. Oscar Bjers, Apple, Sverige-vd

Oscar Bjers lär vara lite av en doldis för gemene svensk. Men de produkter hans företag kränger är knappast det. Apples code of conduct må sätta munkavle på alla anställda i företaget utom Tim Cooke, men när produkterna i sig har en sådan håll-käften-design behövs det kanske inga onödiga ord. Varken från den svenske vd:n eller från Norman Fosters kallt designade maktkorridorer i Cupertino.

85. Greger Hagelin, WeSC, grundare

Vi vet inte vad som händer med WeSC, men vi vet att Greger inte längre kommer att lägga sig i. Efter att ha lämnat sitt moderskepp ter sig framtiden oklar för den svenske skejtkungen. Men vi är säkra på att Greger kommer att droppa tillbaka in i modebranschen och göra en riktigt hög ollie tillbaka upp på den här listan. Antagligen redan till nästa år.

86. Michael Kaplan, Kaplans Auktioner, vd

Enligt Vetenskapsradions historia i P1 var det hundratals år sedan som vi svenskar var så intresserade av att handla via auktion som nu. Men nu är det färre gödselhögar som klubbas och desto mer luxuösa produkter som bara blir mer värdefulla, och får mer patina, med åren. Auktioner av lyxföremål är klimatsmart och roligt, och roligare än Kaplans blir det knappast. Här samlas konst, smycken, accessoarer – och märkesklockor som fått större delen av Kingredaktionen att vända sig till Michael Kaplans högborg på Biblioteksgatan i Stockholm.

87. Oscar Arrsjö, Fashion Island, vd

Fashion Islands välgroomade vd har vädrat fejan i Fyrans morgonsoffa ett flertal gånger under året som gått. Och som om inte det vore nog för den här listan har han också tagit chefredaktör Nilsson i handen och ingått ett mer formellt partnerskap med King. Kärleksbarnet är en webbshop där modeintresserade män för en rimlig peng kan få sitt lystmäte av Kingredaktionens handplockade favoriter. Och duger inte dessa finns alltid möjligheten att klicka sig vidare på sajten och fynda en massa annat bra mode.

88. Andreas Wijk, bloggare

Herrmodebloggare som tidigare såg till att Kanal 5 kändes modemodernt. Hittas numera under eget namn i cyberrymden, där ögongodisabstinenta selfies-knarkare får sina munchies tillfredsställda. Andreas internationella playboy-air förstärks dessutom ytterligare av att alla inlägg ackompanjeras av en engelsk översättning. Mode är ju, som alla vet, en global rörelse.

89. Toni Collin, Volt, Sverigechef

Butiksnamnet Volt härstammar från ordet »revolt« och präglas av symboliken att en dörr öppnas när en annan stängs. Den 21 mars i fjol öppnade den norska herrmodekedjan dörren till nio butiker i Sverige, med löfte om minst trettio butiker inom de närmsta tre åren. Mannen bakom storsatsningen: en buskig dalmas med stora visioner och en förkärlek för skandinaviskt mode. Addera kedjans ambitiösa maga-sinsatsning till mixen och vi har ett helhetskoncept som bådar riktigt gott inför framtiden.

90. Carl Victor, Whatchs, instagrammare

Klockentusiasterna har strömmat till Carl Victors Instagram-konto som joggarna strömmat till efter Forrest Gump. På kort tid har hans konto Whatchs blivit Sveriges – och kanske världens – mest outtömliga källa till inspiration för klocknördar, som vill diskutera eller bara flukta porr bestående av svindyra kvalitetsur från de mest luxuösa tillverkarna. Carl Victor finkammar nätet och nätverket på bilder, plåtar sina egna klockor och samlar allt på ett klockrent ställe. Det tackar vi för.

91. Jonathan Hirschfeld & Max Schiller, Eytys, grundare

Vi är osäkra på om det är Eytys-grundarna Jonathan Hirschfeld och Max Schiller eller deras mödrar vi ska tacka för årets mest tongivande sko. En sak är i alla fall säker, och det är att unisexsneakern »Mother« tog – inte bara Sveriges – utan världens mest välsorterade modebutiker med storm. Om du nu mot förmodan helt missat »Mother« så kan vi spinna vidare på arvsmekanismtråden och beskriva den som ett välskapt kärleksbarn mellan en Playboy »Original« och en Vans "Authentic".

92. Katarina Angelin, Habit, chefredaktör

Om man jämför modebranschen med en ovanligt stilfull och rolig skolbok, där eleverna själva får tolka och gissa – så är Habit facit längst bak i boken. I en bransch där allt är glass och ballonger, champagne och snittar, tolkningar och skvaller – oavsett om företaget faktiskt går bra eller är på ruinens brant – är det minst sagt välkommet med en publikation som visar hur det faktiskt ligger till. Katarina Angelin är chefredaktör på Habit. Hos henne vill man ha alla rätt. Det har hon förstås själv.

93. Prins Daniel, prins

Daniel må bara ha titeln prins, men när det kommer till välstrukna skjortor och välsittande power-suits är han odiskutabelt kung. Har kanske inte synts i offentligheten så mycket som vi skulle önska förra året, annat än vid sporadiska inzoomningar på AIK:s hedersläktare, men de gånger han synts har det onekligen sett både bra och mäktigt ut!

94. Lili Assefa, Assefa Kommunikation, grundare och ägare

Före detta skivbolagsdrottningen Lili Assefa har flyttat sin talang från kommersialiserande artistbyggen till idrottsmannaprofilering. I dag har hon de flesta unga svenska sportstjärnor som kunder och ser till att deras karriärer får sig en rejäl skjuts även utanför plan. Under året har Assefa förstärkt sitt kommunikationserbjudande med ytterligare spetskompetens i form av spinndoktorn Per Schlingman, mannen som gav oss de nya Moderaterna. Hjulen är satta i rullning, bollen är i spel, pr-puckarna gliiiiiiider in i publicitetsmålen.

95. Anders Timell, profil

Geniet bor inte sällan granne med galenskapen. I fallet Anders Timell gör de det med tunna väggar. Han varvar lika galna som geniala utsagor i Äntligen morgon med Gry Forssell i Mix Megapol, och sportar en lika stilfull som obscent flamboyant klädstil som visar prov på en balansakt mellan att vara utklädd som att vara välklädd. Som en av få klarar han den färgstarka prövningen. Dessutom agerar Anders Timell cirkusdirektör på restaurangen och baren Riche i Stockholm. Det är en catwalk för modebranschfolket och hippa privatpersoner med kärlek till skitdyra kläder av senaste snitt. I Lilla baren på Riche skriker de i varand-ras öra medan diskjockeyer överskattar stämningen och spelar tokhög musik och sjömanstatuerade bartendrar langar dyrt öl. Det kostar att ligga på topp. Som Anders Timell.

96. Timbuktu, artist

Sveriges främste rappare hade super-flow förra året. Efter att ha lämnat myssofforna i Så mycket bättre-dimman bakom sig klev Jason ut i det politiska rampljuset igen. Både på scen och från riksdagens talarstol läxade han upp oss om rasism och karteller. Och i en synnerligen välexponerad Youtube-raket passade han på att låta den svenska kändiseliten föra hans talan. King kan inte annat än applådera såväl hans artisteri som hans politiska initiativ, liksom hans synnerligen välkomponerade personliga stil.

97. Patrik Löf, Skoaktiebolaget, vd & grundare

Somliga går med trasiga skor, och så finns det Patrik Löf. Han öppnade butiken Skoaktiebolaget i Stockholm 2012 och succén var snabbt ett faktum. Mejlkorgen översvämmades av så många order att Patrik Löf & company öppnade en webbshop som tar välgjorda skinnskor på blodigt allvar. Här saluförs märken som Edward Green, Enzo Bonafé, Carmina och Gaziano & Girling – samt skärp och skovård. Snacka om kick-start. Sko dig på Skoaktiebolaget och gå i Patrik Löfs fotspår på Instagram, där han kallar sig Patlof.

98. Måns Zelmerlöw, artist

Den som läst King det senaste året har också läst hur Måns Zelmerlöw gått från trendintresserad till en sann stilist – den hårda vägen. I tonåren sportade han Wu-Tang-tröjor, för att sedan byta till skjortmärket som gällde för stunden. Sedan han slagit igenom som folkkär Idol-deltagare kunde han inte gå på Ica utan fluga. I dag har hans klädintresse landat på fast mark, där han glider runt och förkroppsligar stil före trender – och är en perfekt inspirationskälla för hela svenska folket. Åtminstone den manliga delen.

99. Pierre Aflalo, Gentswear, vd

Gammal är äldst – och kan samtidigt vara tidlös, år efter år. Titta på Gentswear, agenturen som Pierre Aflalo öppnade på 1970-talet i Stockholm sedan hans egen modellkarriär var över. Med märken som Armani Jeans, C.P. Company och U.S. Polo Assn i portföljen är Pierre givetvis given på Kings lista.

100. Gorjan Lauseger, stylist

Den svenske superstylisten med det svåruttalade efternamnet är inte bara en av männen bakom Sveriges mest väldoftande kläder, med det något missvisande namnet Odeur. Gorjan har även, med bravur, sett till att vår blivande artist-elit fått en grundkurs i hur man ser bra ut på scen. Efter att ha stylat både X-factor-aspiranter och förra årets största Idoler är han i dag ett självklart förstahandsval för dem i blickfånget med behov av ett initierat modeöga. Kanske borde Gorjan även ge de blivande idolerna en kurs i hur man framgångsrikt bygger upp sitt eget varumärke så det håller över tid. Vi är nämligen övertygade om att Gorjan är här för att stanna. Både som stylist och som medlem i King 100-klubben.

Följ ämnen i artikeln