Isabella Löwengrip fälld hos Reklamombudsmannen – ljög om klädesplagg
”Det var ett helt annat innehåll i produkterna”
Uppdaterad 2020-04-29 | Publicerad 2020-04-28
Isabella Löwengrip gjorde reklam för en tröja och en kjol på sin blogg.
Nu fälls hon för vilseledande reklam.
– Det var ett helt annat innehåll i produkterna och därmed blir reklamen vilseledande för konsumenten, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.
I ett blogginlägg i november 2019 gjorde entreprenören Isabella Löwengrip, 29, reklam för flera olika klädesplagg. Inlägget har rubriken ”Plagg att investera i och påfyllda storlekar”. Plaggen är i designsamarbete med modeföretaget Stylein och själva blogginlägget är ett samarbete med Ellos.
”Isabella x Stylein är verkligen en kollektion som andas hållbart mode. Dessa plagg funkar till vinter, vår, sommar och höst. Här bär jag en av mina favoriter ni har sett förr, tröjan Moscow (länk i rött). Den är ribbad, går högt upp i halsen och är en blandning av merinoull och kashmir. Otroligt mjuk och skön. Jag bär den i vitt men den finns även i ljusblått och svart. Den tröjan matchas perfekt till en fin kjol, så är outfiten till julfirandet klart! Varför inte matcha den med silkeskjolen Saint Tropez (länk i rött) i vinrött?”, skriver Löwengrip under en bild av henne i tröjan hon beskriver.
Kjolen innehöll inte silke: ”Det stämmer”
Nu fälls hon av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam. På Ellos sajt står det att tröjan endast innehåller tio procent ull och fem procent kashmir. ”Silkeskjolen Saint Tropez” hon refererar till innehåller inte ens silke. Enligt produktbeskrivningen innehåller den 96 procent av polyester och fyra procent elastan.
Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig skriver i sitt beslut att reklamen strider mot artikel fem i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
– Ja, det stämmer, reklamen hon har publicerat i sitt blogginlägg har fällts, säger hon till Aftonbladet.
”Visade sig att det inte stämde särskilt väl”
Kan du beskriva exakt vad hon fälls för?
– Det handlar om vilseledande reklam. Det man påstår i reklamen måste vara korrekt och sant. Hon har gjort påståenden om innehåll i produkterna som hon visar i sitt blogginlägg. Vid närmare kontroll visade det sig att det inte stämde särskilt väl, det var ett helt annat innehåll i produkterna och därmed blir reklamen vilseledande för konsumenten och den strider mot artikel fem i ICC:s regler.
Isabella Löwengrip har fått möjlighet att yttra sig men har inte gjort det enligt Reklamombudsmannens beslut.
Förklarar sig på Instagram
Efter Aftonbladets publicering valde Isabella Löwengrip att skriva ett inlägg på sin Instagram där hon förklarar sig och uttrycker att hon är ledsen för det som hänt.
”Jag fick informationen från klädbolagen skickad till mig och det var samma som jag publicerade i mina kanaler. Självklart är det mitt ansvar att alltid försäkra mig om att det jag står bakom är korrekt men i det här fallet litade jag blint på mina parters och dubbelcheckade inte. Jag är ledsen för att kunder har köpt plagg som inte är vad det är och kommer vara med noggrann med vad mina partners säger i framtiden”, skriver hon.
I ett sms till Aftonbladet hänvisar hon till inlägget.
🇸🇪 I dagens tidningar kan man läsa att jag har ljugit för mina följare och vilselett de genom ett samarbete med två svenska modebolag. Jag har skrivit i ett inlägg att det är silkesplagg men istället var det polyamid och viskos. Även att Kashmirtröjorna bara innehöll fem procent Kashmir. Jag fick informationen från klädbolagen skickad till mig och det var samma som jag publicerade i mina kanaler. Sjävklart är det mitt ansvar att alltid försäkra mig om att det jag står bakom är korrekt men det väg fallet litade jag blint på mina parters och dubbelcheckade inte. Jag är ledsen för att kunder har köpt plagg som inte är vad det är och kommer vara med noggrann med vad mina partners säger i framtiden