Telia och Discovery i nytt tv-bråk – kan släcka kanaler
Uppdaterad 2020-04-15 | Publicerad 2020-02-26
Telia och Discovery kommer inte överens om delar i ett nytt avtal.
Det innebär att kanaler som Kanal 5 och Eurosport kommer att släckas för Telias kunder den 3 mars om parterna inte kommer överens innan dess.
– Vi tycker att det är en jättetråkig situation, säger Irene Krohn, presschef på Telia.
Telia har under dagen gått ut med information till sina kunder om den pågående förhandlingen och att risken finns att Discovery Networks kanaler kan komma att släckas.
Flera kanaler kan försvinna
Kanalerna som riskerar att försvinna för Telias kunder är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery, Discovery ID, Eurosport 1, Eurosport 2, TLC, Animal Planet och Discovery Science.
– Vi kan så klart inte gå in på direkta detaljer i avtalet, men vår förhoppning är att vi ska komma överens och vi fortsätter att diskutera. Vi tycker att det är en jättetråkig situation, säger Irene Krohn, presschef på Telia.
Den här typen av konflikter dyker upp med jämna mellanrum, vad beror det på?
– Vi har mängder av olika typer av partners och det är så här det är, man för diskussioner, ibland är det så att man har olika syn på saker och ting. Sedan är det tråkigt att det bli en situation där kunder kan komma i kläm. Om man tittar tillbaka bara under de senaste åren har tv-världen exploderat med nya erbjudanden och nya tjänster. Man kan faktiskt nästan säga att kunderna har tjänat på förhandlingarna som har pågått, för det har gjort att tillgången, utbudet och tjänsterna har blivit ännu bättre.
Om kanalerna släcks, hur kommer ni att ersätta kunderna?
– I så fall kommer vi att ersätta det med kanalen C More.
”Jobbar för fullt”
Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör Discovery Sweden, skriver i ett sms att de nyligen kommit överens om långsiktiga nordiska samarbeten med Telenor, Canal Digital och Viasat och att de vill fortsätta deras mångåriga samarbete även med Telia.
”Därför är vi i förhandling om ett nytt distributionsavtal med Telia och jobbar för fullt med att komma överens. Om de trots allt bestämmer sig för att ta bort våra kanaler och vårt innehåll välkomnar vi Telias kunder till vår streamingtjänst Dplay eller till andra tv-leverantörer som vi nu har långsiktiga avtal med”, skriver han.
På frågan om vad konflikten grundar sig i svarar han att de vill fokusera på förhandlingarna och att komma överens.