Får skadestånd efter kritiserade kampanjen
Natalie Chanise Eriksson: ”Var så rädd”
Uppdaterad 2019-11-14 | Publicerad 2019-11-13
Influencern Natalie Chanise Eriksson rasade efter att hennes ansikte syntes i en kampanj för Arbetsförmedlingen.
Nu har hon fått skadestånd på 30 000 kronor, skriver hon i ett mejl till Aftonbladet.
– Vi tycker det är jättetråkigt att det har blivit så här och det var inte alls vår avsikt, säger Katarina Pettersson Brdarski, enhetschef på Arbetsförmedlingen.
Natalie Chanise Eriksson var med i Arbetsförmedlingens omdiskuterade kampanj ”Gör plats”.
I en av kampanjens annonser som syntes utomhus syns influencern Therese Lindgren sittandes i en rullstol med texten ”Hade hon blivit en mäktig influencer?”. Men kroppen på affischen tillhör Natalie Chanise Eriksson.
”Blev tvingad”
Influencern Natalie Chansie Eriksson har en cp-skada och hon rasade mot hur hennes kropp har använts på reklamaffischerna.
”Jag blev tvingad till att göra saker med min vänstra hand som är den mest ’skadade’ delen i min kropp. Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. De gjorde allt för att förvärra min CP”, skrev Natalie i ett inlägg på Facebook.
Får skadestånd
På sin nystartade Youtubekanal har Natalie Chanise Eriksson lagt upp en video där hon berättar att hon fått en ursäkt och ett skadestånd av Arbetsförmedlingen. Modellen tog kontakt med en jurist och de kom tillsammans fram till att de skulle begära skadestånd.
– Det känns bra att Arbetsförmedlingen har bett om ursäkt, säger hon i videon.
I ett mejl till Aftonbladet berättar Natalie att summan handlar om 30 000 kronor, en summa som Katarina Pettersson Brdarski, enhetschef på Arbetsförmedlingens kommunikationsavdelning, inte vill bekräfta.
– Jag bekräftar ingen summa i dag. Vår överrenskommelse är i posten, säger hon.
”Vågade knappt gå ut”
Natalie Chanise Eriksson menar att tiden fram tills i dag har varit jobbig och att hon varit arg.
”De första veckorna var jättejobbiga. Jag vågade knappt gå ut. Jag var så rädd att folk trodde jag var med på texten. Det kändes också som att jag förlorade allt jag byggt upp med min blogg, Instagram etc. Men jag blev liksom också triggad och provocerad att visa de vilken influencer jag är. För tre veckor sen startade jag en Youtube och det går jättebra” skriver hon i ett mejl till Aftonbladet.
Har bett om ursäkt
Katarina Pettersson Brdarsk menar att avsikten med kampanjen inte var att kränka Natalie.
– Vi har bett Natalie om ursäkt och vi har kommit överens om en summa pengar då hon upplevt sig diskriminerad och det har vi förståelse för. Vi tycker det är jättetråkigt att det har blivit så här och det var inte alls vår avsikt, säger hon.
Hur har diskussionerna gått hos er?
– Vi blev kontaktade av Natalie och då skrev vi en ursäkt till henne och kom överens om summan. Det har någonstans blivit ett missförstånd och Natalie känner sig diskriminerad. Det var inte syftet. Utan syftet var att vi har en enorm arbetskraftspotential som vi inte utnyttjar.