Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Annonsörerna tar avstånd från Pontus Rasmusson – efter Instagraminlägg

Influencern är i blåsväder

Uppdaterad 2023-06-21 | Publicerad 2023-04-03

På Instagram skriver Pontus Rasmusson att han har samarbeten med flera stora företag.

Nu har flera av annonsörerna tagit avstånd från influeraren och menar att det inte stämmer.

– Jag har aldrig sett något liknande, säger Björn Borgs marknadschef till Resumé.

Influencern Pontus Rasmusson har hamnat i blåsväder.

Under söndagen la han upp flera inlägg på sin Instagram story, där han gav tips till sina följare.

I inläggen tipsar han följarna om olika produkter de ska använda för att få en partner, och länkar till produkter från märken som Björn Borg, Ray-ban, Åhlens och Hickap.

Varje story är annonsmärkt, och Pontus Rasmusson använder affiliatelänkar, vilket ger kommission på köp genom länken. Inläggen är även märkta som betalda samarbeten med de olika annonsörerna, något som inte stämmer enligt flera av företagen som omnämns.

Pontus Rasmusson i SVT:s ”Lilla aktuellt”

Annonsörerna tar avstånd

Det var Bloggbevakning som var först om att rapportera om händelsen, och i ett inlägg på hennes Instagram tar flera annonsörer nu avstånd mot influencern.

”Vi står inte bakom det här och tar det vidare”, skriver Björn Borg.

”Vi har inget samarbete med Pontus. Tack för att du uppmärksammar oss på detta”, skriver Tanrevel.

Aim ’n Sportwear har skrivit att de har anmält annonsinlägget, och uppmanar sina följare att göra samma sak.

Företaget: ”Ljuger om att ha kontakt med varumärken”

Till tidningen Resumé säger Björn Borgs marknadschef Emma Lidfeldt att de inte har haft någon kontakt med Pontus Rasmusson, och att de inte har ett samarbete med honom.

– Jag har faktiskt aldrig sett något liknande förut, att en individ ljuger om att ha kontakt med varumärken som man faktiskt inte har.

Till tidningen säger hon även att de har anmält inlägget men inte inlett någon kontakt med influencern då de inte tror att det kommer leda någonstans.

Även sminkmärket Hickap har tagit avstånd. Till Resumé skriver företagets VD Emil Holmqvist att de har varit i kontakt med affiliatenätverket Metapic, som Rasmusson har publicerat annonslänkarna genom., och skriver att han inte kommer kunna få betalt genom företaget.

Pontus Rasmusson: Skulle de inte betala löser vi det med advokat

I två storys på Instagram har Pontus Rasmusson nu uttalat sig om kritiken.

Han skriver att han självklart har samarbeten med de företag han gjort reklam för i sina inlägg.

”Om företagen nu backar från att betala ut den provisionsersättning de är skyldiga att betala återstår att se och jag kommer hålla er uppdaterade om vilka företag som inte betalar de Influencers som gjort reklam för de”, skriver han och har lagt upp en bild på sin beräknade inkomst från de olika företagen.

Han skriver även att han kommer ta det vidare om företagen inte skulle betala:

”Blir det några problem med att de inte skulle betala ut det de är skyldiga till en av landets största influencers löser vi det via mitt fantastiska team o advokat”.