Klart: SVT sänder amerikansk Eurovision
American song contest får premiär i mars
Publicerad 2022-01-27
Svenska tv-tittare kommer att kunna se den amerikanska motsvarigheten till Eurovision song contest.
Med Christer Björkman som en av producenterna får programmet premiär i mars.
”Nu kan vi bekräfta att SVT kommer att sända storsatsningen American song contest och vi är verkligen glada för det”, skriver SVT:s Mikael Österby till Göteborgs-Posten.
Det är Christer Björkmans nya superuppdrag, en amerikansk motsvarighet till Eurovision song contest, där artister från 50 delstater, fem territorier och huvudstadsdistriktet Washington, DC, totalt 56 tävlande akter, kommer att göra upp om segern med nyskrivna låtar.
Nu står det klart att American song contest kommer att sändas av SVT.
”Nu kan vi bekräfta att SVT kommer att sända storsatsningen American song contest och vi är verkligen glada för det. I en splittrad värld känns Eurovisions budskap att ena människor med hjälp av musik som viktigare än någonsin”, skriver Mikael Österby, ansvarig utgivare på SVT Programinköp, i en kommentar till Göteborgs-Posten.
Formatet för American song contest kommer att kännas bekant svenska tv-tittare och kan lättast beskrivas som en blandning av Melodifestivalen och Eurovision song contest.
Sänds på måndagar i USA
Sändningarna kommer att pågå under åtta veckor med deltävlingar, två semifinaler och en stor final där vinnaren utses. Det kommer dock inte hållas lokala uttagningar för artister i de olika delstaterna, utan varje delstatsrepresentant har utsetts av en jury.
I USA kommer en av de verkliga tv-jättarna, NBC, sända storsatsningen, med premiär måndag 21 mars. Finalen kommer att sändas dagen före den första semifinalen i Eurovision song contest, måndag 9 maj. Om SVT kommer att direktsända programmen, mitt i natten på grund av tidsskillnaden, eller sända i efterhand, är ännu oklart.
Just måndagar som sändningstid kanske får svenska tv-tittare att höja på ögonbrynen, men i USA, till skillnad från Sverige, är just söndagar och måndagar de stora tv-tittarkvällarna och att NBC valt att vika en två timmars-slot åt direktsändningen av American song contest ses som ett bevis på att kanalen tror starkt på programformatet.
Christer Björkman själv har dock försökt tona ner eventuella svenska förväntningar på em omedelbar succé i USA:
– Jag är tydlig med att detta måste vara en långsiktig satsning, ingen kan förvänta sig att formatet ska vara en succé direkt. Men jag tror på en ketchupeffekt efter tre, fyra säsonger, sa han till Göteborgs-Posten i höstas.