Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Slippa reklam? Då kostar det

Fredrik Virtanen om hotet från TiVo

Vem tittar på film med tv-reklam om tio år?

Du?

Inte jag. Jag har min kära Tivo.

Klockan 21.30 i lördags på TV4 började den utmärkta George Clooney-filmen ”Up in the air”. Klockan 23.55 var den slut.

Två och en halv timme för en film som bara är drygt 100 minuter men då fick vi nyheter mitt i också.

Klockan 23.55 började den lika bra ”Into the wild” av Sean Penn. Med 30 minuter reklam tog den slut strax före 03. Hej långfilm.

I all enkelhet är detta tv-branschens kris just nu. Vi vänjer oss alltmer vid att inte behöva se på reklam. Ingen tycker om reklam såvida inte Zlatan reciterar ­nationalsången.

Förr hade vi inget val, nu finns streamad betal-tv (Netflix, HBO etc), nätstölder, Youtube - och Tivo.

Kring den magiska apparaten Tivo ­kretsar ett bråk mellan internetleverantören Comhem och TV4 just nu, enligt branschtidningen Dagens Media. TV4 sägs hota att dumpa Comhem och deras cirka 600 000 tv-kunder.

Det lär inte hända, bägge behöver ­varandra - åtminstone tills Comhem ­börjar göra eget innehåll, om ens då.

Men det är mycket spänningar just nu mellan bredbandsleverantörer och innehållsföretagen.

Den 1 april stängde Telia, med 700 000 hushåll, helt sonika av Kanal 5, ­Kanal 9, ­Kanal 11, Discovery Channel, ­Eurosport och TLC efter en tvist med ­ägaren SBS ­Discovery.

En grov attack från ett halvstatligt företag mot en kommersiell aktör. Tittarna blev rasande och efter en vecka löstes ­bråket.
 

I centrum för tvisterna står den så kallade nätneutraliteten - som innebär att telekomföretag inte får prioritera till exempel en tv-kanal framför en annan. Grovt exempel: Om du skaffar Telia får du TV3 gratis och snabbt, medan TV4:s program kostar skjortan och laddas upp långsammare. ­Nuvarande EU-lagstiftning hindrar sådana ­affärsöverenskommelser men det finns gråzoner och dessutom har de mycket ­annat att bråka om.

Pengar förstås. Alltid pengar. Papperstidningskrisen är på väg att nå tv-­branschen. I grunden handlar det om ­reklampengar, den stora intäktskällan för tv-­kanalerna.

Ju mer modern man är och främst ju mer pengar man har, desto enklare är det att slippa reklam. Det är en teknikfråga.

Där är Tivo ett stort hot. Tivo är ett bus­enkelt sätt att få ett enormt utbud och kunna undvika reklam även i reklamprogram. Banda och snabbspola till exempel.
 

Hur allt detta ska lösas är jag inte Einstein nog att sia om, vartenda medie­företag i världen sliter med frågan. Det ­enda jag vet är att det är internetleverantör man borde vara.

Eller SVT, förstås. Den feta katten mitt i mediekrisen, som dock behövs mer än någonsin eftersom kvalitet kostar.

Själv njuter jag av Tivo. Tivo är min ­bästa vän. Min enda vän. Det var lätt som en plätt att hitta George Clooney utan reklam, i ­detta fall på Netflix. Det kostar förstås, det kostar alltid att slippa reklam. Det är ­själva grejen. Facebook och Google är ­bara ­gratis eftersom vi är varorna.

Veckans ...

… BABE. Barack Obama. Så rolig, igen, vid den årliga korrespondentmiddagen, i 17 minuter. Cool president, som dock blev hett ilsken på miljöförstöringen i ett segment med ”Luther” från ”Key & Peele”. Se den ­delen på trevliga TVdags.se.

… DRÖMTITEL. ”När dom dumma har fest” - ­albumtiteln när Commando M Pigg gör comeback. Den bästa titeln ever. När dom dumma har fest! Även om min kompis Johan menar att ”Att ha fritidsbåt”(Lolita Pop) är en oslagbar albumtitel.

… SORG. Rapporterna från sjuksängen tyder på att det inte ser bra ut för en av de allra största, ­Joni Mitchell. Fan. Alla dör nu. Percy Sledge. Ben E King. Kan vi få ha Mitchell, 71, i åtminstone tio år till? I wish I had a river.

… STREAM. Viaplay. Underskattad i Netflix­hypen. Fint, stort utbud. Men - alldeles för ont om barnfilmer dubbade till svenska.

… COVER. ”You don’t own me”, Grace feat G-Eazy. Hörde den på P3 och kände wow! Wow! En cover på Leslie Gore (som dog i vintras), en av tidernas starkaste popballader med en för tiden sensationellt feministiskt text.Legendariske ­Quincy Jones producerade originalet 1963. Det mäktiga är att Jones producerar låten igen. 82 år gammal men helt nere med det.

… HAHAHA. ”När dom dumma har fest”.

Fråga Fredrik

Tjena! Har läst dig ända sedan The Proclaimers var heta förra gången tror jag … haha. Nä, jag är äldre än dig och minns ”Sunshine on Leith” (1988) som i går. Varför tyckte du inte om den nya ”skivan”? Jag tycker om den.

/Pernilla

SVAR: Jo det gör jag! Menade bara att det inte var som förr. Så klart. Mindes fel i en låttext också, pinsamt.