Hård kritik mot Bianca Ingrossos julkalender: ”Största skämtet någonsin”
Sålde julkalendrar för 36 miljoner – nu rasar kunderna • Ingrossos svar
Uppdaterad 2021-12-09 | Publicerad 2021-10-28
Bianca Ingrossos julkalendrar sålde slut – på en timme.
Men nu rasar hundratals kunder mot innehållet.
”Sämsta kalendern någonsin”, skriver flera personer.
”Produkter är personliga och alla har rätt till sin åsikt”, skriver Bianca Ingrosso i ett meddelande till Aftonbladet.
På tisdagen släppte Bianca Ingrossos, 26, sminkföretag Caia Cosmetics sin första julkalender. Kalendern, en begränsad upplaga som kostade 1 795 kronor, innehöll 24 påsar med skönhetsprodukter. Det stod också på försäljningssidan att innehållet var värt 3 595 kronor.
Företaget sålde slut på alla 20 000 kalendrar på en timme, vilket innebär att kalendrar för 36 miljoner kronor såldes, skriver sajten ehandel.se.
Men nu rasar kunderna, efter att Youtubeprofiler i videor visat upp vad kalendern innehåller.
Många menar att innehållet inte motsvarar förväntningarna och att kalendern nästan bara innehåller miniatyrer till ett högt pris. Dessutom innehåller lucka 13 inte en produkt, utan istället en rabattkupong på 20 procent vid kommande Caia-köp.
Hundratals besvikna
Flera besvikna kunder har hört av sig till Aftonbladet och i hundratals inlägg på Instagram, i Facebookgrupper och på andra sociala medier menar folk att de känner sig lurade.
”Största skämtet någonsin”, ”kommer bara hämta ut min för att returnera den”, ”fy fan vilken besvikelse, vadå ett värde på över 3 000 kronor, vilket skämt”, är bara några av alla kommentarer som nu rasar in.
Ingrosso: ”Otroligt värde för pengarna”
I ett meddelande till Aftonbladet svarar nu Bianca Ingrosso på kritiken.
”Personligen så älskar jag produkter i resestorlek och efter analyserande av andra julkalendrar så verkar folk älska produkter i resestorlek lika mycket som mig. Tilltalar det inte så är det tråkigt att höra, då tycker vi olika där”, skriver hon och fortsätter:
”Med tanke på att man får en necessär värd 400 kronor och produkter som är skräddarsydda som är det dyraste att göra plus att det är begränsad upplaga vilket också är dyrare att göra så är denna julkalender ett otroligt värde för pengarna. Jag gjorde en julkalender med produkter jag själv älskar och använder. Produkter är personliga och alla har rätt till sin åsikt. Självklart är det alltid tråkigare med missnöjda kunder men vi är absolut inte ensamma om att ha resestorlekar i en julkalender.”
Caia Cosmetics grundades 2018
Caia Cosmetics grundades 2018 av Bianca Ingrosso och Mikael Snabb tillsammans med Vanessa Lindblad och Jesper Matsch, skriver Breakit. I år väntas företaget omsätta 300 miljoner kronor.
I början av förra året sålde Bianca Ingrosso av delar av sin andel i bolaget för ”mycket mer” än 70 miljoner kronor, berättade hon i Framgångspodden. När programledaren Alexander Pärleros frågade om den hemliga summan var över 200 miljoner kronor sa hon ”nej, men det var nog där” i den prisklassen.