Ett bekant gravallvar i Lundbergs vinterprat
Adoptioner och prisvinnande gräv i ”Vinter i P1”
Han är ansvarig för Årets avslöjande.
Men i sitt vinterprat tar Patrik Lundberg oss med i upptrampade spår.
Senast vi hörde av Patrik Lundberg var i en krönika i Dagens Nyheter där han berättade att han tänker fira julen ensam eftersom drömmarna om fru och barn har dött.
Familjen är den röda tråden i Lundbergs gärning som journalist och författare. I hans fall har det varit en livslång kamp, på olika sätt.
Det vill han inte diskutera
Uppväxten i Sölvesborg är skildrad i ”Gul utanpå” och ”Fjärilsvägen”, böcker som även handlar om sökandet efter hans biologiska familj i Sydkorea och mamman Ingrid Birgittas alkoholism som ledde till en förtidig död.
Om det sistnämnda handlade Lundbergs sommarprat 2020, en kärleksförklaring till modern som liksom ”Fjärilsvägen” försökte koppla samman hennes öde med en större politisk diskussion kring klassamhället och lågavlönade kvinnor.
Även vinterpratsdebuten handlar om familj – och en av Patrik Lundbergs största framgångar.
När den forne Aftonbladetkolumnisten anställdes av Dagens Nyheter 2020 ville han gräva i ämnet internationella adoptioner till Sverige. Hur var det egentligen, pågick det en illegal barnhandel? Hur pass omfattande var förfalskningen av dokument?
Lundberg saknade erfarenhet av journalistiskt gräv och fick därför ovärderlig hjälp av DN:s Josefin Sköld och Alexander Mahmoud. Det fanns andra som bidrog, däribland researchern My Vingren som i en uppmärksammad artikel i Expressen anklagade reportertrion för att ha snuvat henne på kredd.
Det vill inte Patrik Lundberg diskutera i sitt vinterprat. Och kanske är det en fråga som i första hand mest intresserar journalister. I stället lyfts den prisbelönta granskningen av internationella adoptioner fram och hur den gjordes.
Dramatiken byggs skickligt upp
Lite som extramaterialet på dvd-filmer, med Lundberg själv som entonigt gravallvarlig regikommentar. Det är mer givande att läsa reportaget i Dagens Nyheter.
Samtidigt knyter Lundberg ihop grävarbetet med sin berörande historia om hur han till sist lyckades få fatt i sin ursprungliga sydkoreanska familj.
Visserligen inget nytt där som han inte har avhandlat förr. Men Lundberg och producenten Jenny Nordlander bygger skickligt upp dramatiken i hans sökande, fram till vinterpratets avslutning, det första mötet med den biologiska mamman.